جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

معرفی بیش از 10 نکته کاربردی در طراحی صفحه اصلی سایت

اگر قصد راه اندازی یک وب سایت را دارید بهتر است قبل از شروع این مقاله را تا انتها مطالعه کنید. نکات و تکنیک‌های وجود دارد که اگر قبل از اقدام به طراحی سایت آنها را بدانید، قطعا میتوانید وب سایت بهینه و موفقی داشته باشید. یکی از این موضوعات بسیار مهم و ارزشمند تکنیک‌های است که باید در طراحی صفحه اصلی سایت خود رعایت کنید.

طراحی صفحه اصلی سایت یکی از مهم‌ترین و در عین حال سخت‌ترین بخش‌های طراحی سایت است. شما باید بدانید که چه محتواهایی را باید در این صفحه قرار دهید، چگونه آن را طراحی کنید و به طور کلی تمام بایدها و نبایدهای آن را بشناسید تا بتوانید بک طراحی بی‌نقص و تاثیر گذار داشته باشید. تمام اینها اهمیت بسیار زیادی دارد تصور کنید کاربری وارد صفحه شما است، آیا در این صفحه بخش جذابی وجود دارد که کاربر را جذب کند و مشتاق به گشت و گذار کند؟! آیا نکات جذب کاربر اطلاعی دارید؟! آیا میدانید که کاربر در صفحه شما به دنبال چه اطلاعاتی میگردد؟!

دانستن تمام اینها و استفاده از آنها در طراحی صفحه اصلی سایت میتواند موفقیت کسب و کار شما را تضمین کند. در این مقاله قصد داریم تا به تمام موضوعات و نکاتی که باید در طراحی صفحه اصلی سایت خود رعایت کنید بپردازیم. همچنین به شما میگوییم که باید چه اطلاعاتی را در این صفحه قرار دهید تا کاربر بدون سردرگمی به خواسته‌های خود در سریع‌ترین حالت ممکن برسد و اینکه چگونه برای آنها یک تجربه کاربری عالی رقم بزنید تا صفحه سایت شما را ترک نکنند. است.

معرفی بیش از 10 نکته کاربردی در طراحی صفحه اصلی سایت

چرا طراحی صفحه اصلی سایت اهمیت دارید؟

در اینکه صفحه اصلی سایت اهمیت زیادی دارد شکی نیست اما در این بخش میخواهیم به دلایل آن اشاره کنیم تا با دانستن بتوانم دید و نگرش بهتری برای طراحی این صفحه به شما بدهیم. صفحه اصلی سایت شما نمایانگر اهداف و تفاوت کسب و کار شما است به همین دلیل شما باید بتوانید که این پیام را به درستی به مخاطبین خود انتقال دهید.

تمام نکات و دلایل اهمیت طراحی صفحه اصلی سایت به کاربران شما مربوط میشود، اینکه چه احساسی دارند، چگونه نیازهای آنها رفع میشود، به دنبال چه چیزهایی هستند و غیره. تصور کنید برای خرید کفش به بازار رفته‌اید، چه چیزی باعث میشود که در بین صدها فروشگاهی که در یک پاساژ قرار دارند شما تنها از 3 الی 4 تای آنها بازدید میکنید؟!!

قطعا پاسخ شما نیز ویترین جذاب آنها است!! نما و ظاهر ویترین فروشگاه نمایانگر محصولاتی است که در داخل آن وجود دارد. اگر این بخش را به اندازه‌ی کافی برای مشتریان جذاب طراحی و دیزاین کنید، هر مشتری با نگاه به آن جذب شده و برای دیدن نمونه‌ها بیشتر وقت زیادی را در آن فروشگاه میگذراند.

طراحی سایت نیز دقیقا یک مثال مشابه است، صفحه اصلی سایت شما همان ویترینی است که باید دلایل محکمی را برای ماندن به کاربر بدهد. کاربر باید با دیدن این صفحه احساس کند که تمام خواسته‌های او در این سایت وجود دارد و قطعا در ادامه پیشنهادات و اطلاعات مهم و کاربردی برای او قرار داده‌اید. به همین دلیل این صفحه از اهمیت زیادی برخوردار است.

Home page design1 معرفی بیش از 10 نکته کاربردی در طراحی صفحه اصلی سایت

استانداردهای طراحی صفحه اصلی سایت را بشناسید

اگر اصول و استاندارهای هر کاری را بدانید و آنها را رعایت کنید قطعا در آن کار موفق خواهید شد. شما یکسری اطلاعات و خدمات دارید که باید آنها در صفحه اصلی سایتتان به نمایش بگذارید. اما نمیتوانید هر محتوایی را در هر بخشی قرار دهید زیرا از تاثیر گذاری آن کاسته میشود. برای مثال تصور کنید بخش تخفیف‌ها و بهترین کالکشن‌ها فصل خود را در انتهای صفحه قرار دهید، اگر کاربر همان اواسط صفحه تصمیم به ترک صفحه بگیرد چه اتفاقی می‌افتد؟! قطعا نتایج خوشایندی به دنبال نخواهد داشت. به همین دلیل باید استاندارهای اصلی طراحی سایت را بدانید تا بتوانید یک طراحی موثر داشته باشید.

طراحی سایت به نوعی یک جریان است که در آن باید کاربران را به مسیری که میخواهید، هدایت کنید. اما این مسیر هدایت و ماندن کاربر در مسیر نیاز به دو اصل بسیار مهم دارد که عبارت اند از:

  • به سادگی محتوای سایت را معرفی کنید

کاربران باید به سادگی متوجه شوند که وب سایت شما در چه خصوص فعالیت میکند و شما در این صفحه به چه کاری مشغول هستید و میتوانید چه راه حل‌هایی به آنها ارائه دهید؟!

  • قدم بعدی در مسیر را به طور واضح به کاربر نشان دهید

کاربران باید بدانند که قدم بعدی آنها چیست و قرار است از چه بخشی بازدید کنند و یا اینکه چگونه از یک بخش استفاده کنند! برای مثال اگر قصد معرفی و فروش یک محصول دانلودی (مثلا یک پکیج آموزشی) را دارید باید با قرار دادن یک ویدئوی راهنمای دانلود و یا یک دفترچه راهنما مراحل انجام کار را برای کاربر توضیح دهید.

Home page design2 معرفی بیش از 10 نکته کاربردی در طراحی صفحه اصلی سایت

عناصر مهمی که باید در صفحه اصلی سایت وجود داشته باشند

در این بخش قصد داریم تا به شما عناصر مهمی را معرفی کنیم که در هر وب سایتی با هر نوع فعالیتی باید وجود داشته باشند. هر کدام از این عناصر را در ادامه معرفی میکنیم اما این نکته را نیز باید بدانید که نحوه طراحی هر بخش به نوع کسب و کار شما بستگی دارد.

اهداف کسب و کار

اهداف خودتان را مشخص کنید و سعی کنید خیلی ساده و سریع آن را به کاربرانتان انتقال دهید. مشخص کردن این اهداف قبل از شروع طراحی میتواند دید و نگرش درستی از طراحی محتوای کلی صفحه به شما بدهید. بای مثال اینکه چه مواردی را باید در ابتدای صفحه قرار دهید و چه مواردی را در اواسط صفحه، از چه رنگ و فونتی استفاده کنید و چه الگوی و مسیری برای کاربران طراحی کنید.

معرفی خدمات

اگر میخواهید یک وب سایت فروشگاهی داشته باشید باید حتما نمونه‌هایی از خدمات و محصولات خود را در صفحه اول به کاربران نشان دهید سپس او را تشویق به دنبال کردن آنها کنید. برای مثال یک اسلایدر از پر فروش ترین محصولات خود قرار دهید و لینکی برای نمایش بیشتر و ورود به صفحه محصولات قرار دهید.

Home page design3 معرفی بیش از 10 نکته کاربردی در طراحی صفحه اصلی سایت

اطلاعات کسب و کار

اینکه کاربر بداند شما دقیقا چه شخصی هستید و چه نگرشی دارید برای او جذاب است. بنابراین سعی کنید یک بخش کوچکی را به این موضوع اختصاص دهید. تنها یک اشاره کوچک کافی است، اگر زیاد از حد به این موضوع بپردازید کاربر احساس میکند شما دچار خود بزرگ بینی شده‌اید و تاثیرات منفی برای شما به دنبال خواهد داشت.

مزایای و تفاوت ها

یک بخش بسیار مهم دیگری که باید در حین طراحی صفحه اصلی سایت خود حتما به آن اشاره کنید معرفی مزایای و تفاوت‌های برند شما با دیگر رقبا است. در واقع وجه تمایز کسب و کارها در مزایایی است که ارائه میدهند. این بخش همیشه برای کاربران جذاب است زیرا خرید و استفاده از خدمات یک برند خاص به کاربر نیز احساس خاص بودن میدهد به همین دلیل اهمیت زیادی در جذب کاربر دارد. بنابراین سعی کنید این بخش را به خوبی طراحی و معرفی کنید.

نمونه کارها

یکی از راه های ایجاد اعتماد نشان دادن نمونه کارهای قبلی شما است. نباید افراط کنید و تمام نمونه کارها در این صفحه نشان دهید زیرا ارزش خود را از دست میدهند. میتوانید برای نمونه کارهایتان یک صفحه جداگانه طراحی کنید و تنها چندتا از بهترین نمونه کارهای خود را در صفحه اصلی معرفی کنید و به بخش اصلی لینک دهید.

Home page design4 معرفی بیش از 10 نکته کاربردی در طراحی صفحه اصلی سایت

نظرات دیگران

یکی دیگر از بخش بسیار مهمی که در جذب کاربر نقش بسزایی دارد و کاربران اکثرا به دنبال آن هستند، بخش نظرات مشتریان است. باید این بخش به راحتی در دسترس کاربران قرار دهید تا در کوتاه ترین زمان شما را بشناسند و به شما اعتماد کنند.

راه های ارتباطی

در نهایت بعد از اینکه با بخش‌های قبلی کاربر را به خود جذب کردید، باید راه های ارتباطی خود را معرفی کنید. کاربری که تا این بخش شما را دنبال کرده است قطعا قصد استفاده از خدمات و محصولات شما را دارد بنابراین سریعا شماره تماس را به او نشان دهید.

Home page design5 معرفی بیش از 10 نکته کاربردی در طراحی صفحه اصلی سایت

نکاتی که باید در طراحی صفحه اصلی سایت رعایت کنید

برای اینکه بتوانید یک وب سایت حرفه‌ای طراحی کنید به گونه‌ای که نرخ پرس سایتتان را کاهش دهید و از همه مهمتر زمان ماندن کاربران در صفحات سایتتان را افزایش دهید باید یکسری از نکات را رعایت کنید. البته این را نیز فراموش نکنید که این نکات بسته به حوزه‌های مختلف کاری با یکدگیر متفاوت هستند. در این بخش به نکات بسیار مهی میپردازیم بنابراین آن را از دست ندهید و تا انتها تمام آنها را مطالعه کنید.

عناصر اضافی را حذف کنید

یکی از اصول مهمی که در طراحی صفحه اصلی سایت اهمیت دارد این است که از عناصر مهم و کاربردی استفاده کنید تا کاربر شما و اهدافتان، محصولات و خدمات، نمونه کارها و غیره را بشناسد. اما باید دقت کنید که این موضوع به یک وسواس فکری تبدیل نشود. استفاده از عناصر اضافی و غیر از مواردی که در ابتدای مقاله به آن اشاره کردیم، تنها به کابر و درنهایت سایت شما ضربه میزند.

Home page design6 معرفی بیش از 10 نکته کاربردی در طراحی صفحه اصلی سایت

سرعت سایت را بهینه کنید

یکی از دلایل سیار مهمی که نباید از عناصر اضافی در سایتتان استفاده کنید، موضوع سرعت بارگذاری محتوای سایت است. همواره سرعت صفحات ساید شما باید بهینه باشند و مدام آن را برسی و آنالیز کنید. کاربران برای مشاهده یک محتوا زمان زیادی را منتظر نمیمانند.

از CTA ها استفاده کنید

قبل از اینکه اهمیت استفاده از CTA ها را براتان توضیح دهم باید بدانید که
CTA به چه معنا هستند؟!

CTA یک المان برای دعوت کاربر به انجام یک عمل خاصی است. قطعا به یک دلیل خاص وب سایت خود را طراحی کرده‌اید. اگر قصد فروش محصولی را دارید میتوانید با استفاده از این المان کاربر را به خرید تشویق کنید.

لوگوی خود را معرفی کنید

یکی از موارد بسیار مهی که کاربر باید آن را به خاطر داشته باشد لوگوی سایت شما است. جدا از بحث طراحی و یک لوگوی معنا دار و جذا مکان قرار گیری لوگو در صفح سایت نیز اهمیت دارد. لوگوی سایت شما نام تجاری و هویت کسب و کار شما است.

بهترین مکان برای قرارگیری لوگو در طراحی صفحه اول سایت، در نوار بالای هدر سایت است. اینکه آن را در سمت چپ قرار دهید و یا سمت راست اهمیت زیادی ندارد. یکی دیگر از مکان هایی که حضور لوگو در آن میتواند م.ثر باشد، فوتر سایت است.

Home page design7 معرفی بیش از 10 نکته کاربردی در طراحی صفحه اصلی سایت

منو را ساده و کاربردی طراحی کنید

اهمیتی ندارد که وب سایت شما دارای محتوای و صفحات زیادی است یا خیر، منوی شما باید کاربردی و حرفه‌ای طراحی شود. کاربر باید به راحتی به تمام بخش‌ها و صفحات سایت شما دسترسی داشته باشد. به همین دلیل نیاز به یک برنامه ریزی و دسته بندی قوی دارید. همچنین محلی که منوی سایت را در آن قرار میدهید نیز اهمیت بسیار زیاد دارد.

میتوانید برای ایجاد دسترسی سریع‌تر و راحت‌تر منو را در زمان اسکرول ثابت کنید. منو را در نوار بالای هدر قرار دهید تا در دسترس باشد. همچنین میتوانید در فوتر سایت نیز برخی از بخش‌های مهم سایت مانند صفحه محصولات، درباره ما و تماس با ما را به عنوان یک منوی کوچک قرار دهید.

نکاتی که در مورد طراحی منوی سایت وجود دارد خود به تنهایی یک مقاله مجزا است. اما به طور خلاصه باید بدانید که منوی سایت همانند قلب سایت عمل میکند. یکی از پر کاربرد ترین و پر کلیک ترین بخش‌های سایت است و باید دارای یک رابط کاربری و تجربه کاربری عالی باشد.

از بخش ثبت نام و ورود قافل نشوید

اگر وب سایت شما به گونه‌ای است که هر کاربر میتواند یک پنل کاربری داشته باشد باید بدانید که طراحی قسمت ورود به حساب کاربری و ثبت نام در سایت اهمیت زیادی پیدا میکند. بهترین محل برای ورود به حساب کاربری و ثبت نام در قسمت هدر سایت است.

Home page design8 معرفی بیش از 10 نکته کاربردی در طراحی صفحه اصلی سایت

از عنوان های جذاب استفاده کنید

یکی از موارد بسیار مهمی که باید در طراحی صفحه اصلی سایت به آن دقت داشته باشید عناوین صفحه اصلی وب سایت است. عنواین سایت باید دارای ویژگی‌ها زیر باشند:

  • نشاند دهنده محتوای سایت
  • دارای کلمه کلیدی برای سئوی بهتر
  • اغراق آمیز نباشند
  • جذاب و گیرا باشند
  • ساده و قابل درک باشند
  • عنوان صفحه باید بین ۶۵ تا ۷۰ کاراکتر داشته باشد

هدر را هوشمندانه طراحی کنید

هدر سایت یک بخش بسیار مهم و تاثیر گذارد در طراحی صفحه اصلی سایت است. میتوانید از المان‌ها و عناصر کاربردی و جذابی برای تاثیر گذاری بیشتر در این بخش استفاده کنید. هدر سایت درواقع همانند بیلبوردهای تبلغایتی عمل میکند و محل مناسب برای نشان دادن قدرت، وجه تمایز، مزایا، محصولات و خدمات شما است.

تنها کاری که باید انجام دهید این است که این محتواها را به بهترین شکل در این بخش به نمایش بگذارید. یکی از کارهایی که میتوانید انجام دهید این است که از اسلایدرها استفاده کنید. اسلایدرها ماژول‌ها قدرتمند و جذابی هستد که میتوانید برای معرفی محتوای سایت خود از آنها استفاده کنید.

Home page design9 معرفی بیش از 10 نکته کاربردی در طراحی صفحه اصلی سایت

از تصاویر با کیفیت استفاده کنید

تصاویر همیشه زودتر از محتواهای متنی با کاربران ارتباط بر قرار میکنند. از این رو از اهمیت به شدت زیادی برخوردار هستند. به همین دلیل نیز باید در انتخاب آنها حساسیت زیادی به خرج دهید. به چند نکته‌ زیر در مورد انتخاب تصاویر دقت کنید:

  • تصاویر باید باکفیتی باشند
  • حجم تصاویر باید کم باشد تا به سرعت سایت صدمه نزند
  • تصاویر باید مرتبط با محتوای سایت باشند
  • تصاویر جذاب و یونیک کاربران را بیشتر جذب میکند
  • تصاویر باید قابلیت انتقال پیام محتوای سایت را داشته باشند

دسترسی آسان به وبلاگ

بهتر است در طراحی صفحه اول سایت خود یک بخش را به نمایش چند مورد از جدیدترین و بهترین مقالات خود برای دسترسی آسان‌تر کاربران اختصاص دهید.

Home page design10 معرفی بیش از 10 نکته کاربردی در طراحی صفحه اصلی سایت

فونت مناسب را انتخاب کنید

تایپوگرافی و انتخاب فونت مناسب در طراحی سایت اهمیت بسیار زیادی دارد به هین دلیل باید آن را هوشمندانه انتخاب کنید. از چندین فونت به صورت همزمان استفاده نکنید. فونت‌ها شلوغ کاربران را خسته میکند. فونت باید چشم نواز و گیرا باشد. سعی کنید فونتی را انتخاب کنید که کاربر را خسته نکند و یک تجربه کاربری عالی به بدهد.

اطلاعات مناسبی در فوتر سایت قرار دهید

فوتر سایت یکی از بخش‌ها بسیار مهم و حیاتی در هر نوع وب سایتی است. چه وب سایت آموزشی داشته باشید، چه وبلاگی، شرکتی و یا فروشگاهی، باید یک فوتر داشته باشید زیرا در فوتر اطلاعات بسیار مهمی میتواند حضور داشته باشد.

شما در فوتر میتوانید لوگوی سایت، منوی سایت، اطلاعات تماس و دیگر راه‌ها ارتباطی، یک فرم برای ثبت ایمیل، سوالات مهم و موارد متنوع و مهم و دیگری را قرار دهید. یکی از موارد بسیار مهمی که میتوانید در این بخش اضافه کنید، حساب‌های کاربری خود در شبکه‌ها اجتماعی برای ایجاد راه های ارتباطی بیشتر با کاربران است.

Home page design11 معرفی بیش از 10 نکته کاربردی در طراحی صفحه اصلی سایت

از ریسپانسیو بودن عناصر مطمئن شوید

یکی از ویژگی‌های بسیار مهمی که در طراحی صفحه اصلی سایت باید به آن توجه داشته باشد، بهینه سازی تمام محتوای سایت برای دستگاه‌های نمایش کوچک مانند گوشی موبایل است. یکی از کارهایی که میتوانید برای بهینه سازی آن انجام دهید این است که در نمایش در موبایل از اسکرول‌های طولانی استفاده کنید. این نوع از اسکرول‌ها تجربه کاربری خوبی را برای کاربران رقم میزند. همچنین مطمئن شوید که تمام المان‌ها در نمایش موبایلی ظاهر استاندارد و درستی دارند.

از معرفی دستاوردها و افتخارات فراموش نکنید

دستاوردها و افتخارات شما میتواند برای کاربران جذاب باشد. به همین دلیل میتوانید در یک بخش کوچک به این موضوع اشاره کنید و درنهایت با لینک به صفحه درباره ما آنها را به طور کامل برای کاربران توضیح دهید.

از تکنیک فضای خالی استفاده کنید

استفاده از تکنیک فضاهای خالی در طراحی سایت میتواند در جذب کاربر بسیار موفق عمل کند. با استفاده از ای تکنیک کاربر را از سردرگمی دور میکنید و یک ساختار حرفه‌ای و آراسته به سایتتان میدهید. برای مطالعه نکات بیشتر در این زمینه میتوانید مقاله مربوط به تکنیک فضای خالی در طراحی سایت را مطالعه کنید.

از عناصر بصری مانند ویدئو استفاده کنید

استفاده کردن از ویدئوها و انیمیشن‌ها برای کاربرن جذاب است. برای مثال میتوانید با استفاده از یک ویدئوی کوتاه نحوه خرید و یا استفاده از یک محصول را برای کاربران خود توضیح دهید. انجام چنین کارهایی در جذب کاربر و بازگشت خود بسیار تاثیر گذار است.

Home page design12 معرفی بیش از 10 نکته کاربردی در طراحی صفحه اصلی سایت

صفحه سایت را کلمه کلیدی بهینه کنید

کلمه کلیدی یکی از مهم ترین موضوعاتی که است در مبحث سئو وجود دارد. شما علاوه بر اینکه باید به جلوه‌های بصری سایت اهمیت بدهید باید به نکات سئو نیز مسلط باشید تا یک طراحی موثر داشته باشید. درنهایت باید کاری کنید که هم گوگل و هم کاربران شما را دوست داشته باشند.

کلمات کلیدی خود را انتخاب کنید و به طور هوشمندانه‌ای از آنها در صفحات و بخش‌ها مختلف سایتتان استفاده کنید. دقت کنید که افراط کردن میتواند باعث ایجاد نتایج معکوس شود.

ایجاد دسترسی سریع و آسان به سبد خرید

سبد خرید بخشی جدایی ناپذیر از طراحی صفحه اصلی فروشگاه‌ها است. کابری که برای خرید به وب سایت شما می‌آید نیاز به دسترسی سریع و اسان به سبد خرید دارد. بهترن محل برای استفاده از المان سبد خرید در ابتدای صفحه و یک بخش نزیدک به هدر صفحه است.

نتیجه گیری

طراحی صفحه اصلی سایت زمانی موثر و اثر گذار خواهد بود که کاربران شما را درک کنند و متوجه اهداف و پیام و مزایای شما شوند. البته در کنار اینها طراحی ظاهر سایت نیز در جذب کاربران موثر است. در این مقاله سعی کردیم تا به تمامی نکات و تکنیک‌ها مهم و موثری که در طراحی صفحه اصلی سایت وجود دارد بپردازیم.

امیدواریم که از این مقاله لذت برده باشید. اگر شما نیز نکته دیگری موثر و کار ساز دیگری را میشناسید، خوشحال میشویم که آن را در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفت + 2 =

محبوبترین پست ها