جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

نکته طلایی در طراحی سایت با اسکرول طولانی

گسترش تکنولوژی و فراگیر شدن استفاده از گوشی‌های موبایل یکی از دلایلی اصلی افزایش محبوبیت طراحی سایت با اسکرول طولانی است. با یک برسی ساده متوجه میشوید که دیگر وب‌ سایت‌های تک صفحه‌ای کمتر استفاده میشوند و در بین کاربران سایت‌هایی که طول محتوای بیشتری دارند و باید برای دیدن تمام محتوا در صفحه اسکرول کنند، طرفداران بیشتری دارند.
استفاده از وب سایت‌هایی که دارای اسکرول طولانی یا همان “long scroll” هستند در نمایشگر‌های کوچک مانند تبلت و گوشی‌های موبایل برای کاربران بسیار راحت‌تر و لذت بخش‌تر است. در این مقاله قصد داریم تا شما را با طراحی سایت با اسکرول طولانی آشنا کنیم و با پرداختن به مزایا و معایت آن شما را از انجام اشتباهات رایج در طراحی این نوع سایت‌ها بازداریم. بنابراین تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

نکته طلایی در طراحی سایت با اسکرول طولانی

طراحی سایت با اسکرول طولانی

طراحی سایت با اسکرول طولانی اغلب برای وب سایت‌هایی استفاده میشود که محتوای زیادی برای نمایش و ارائه دارند. برای مثال وب سایت‌های فروشگاهی و یا دانلودی که محصولات و خدمات زیادی دارند. این دسته از وب سایت‌ها میتوانند با استفاده از اسکرول طولانی محصولات بیشتری را در صفحه به کاربران نشان دهند. البته با توجه به انواع اسکرول‌ها میتوان تجربه کاربری‌های مختلفی را برای کاربران ایجاد کرد که در ادامه به این موضوع به طور کامل میپردازیم.
اما اگر قصد طراحی سایت با اسکرول طولانی را داشتید بهتر است برای داشتن یک تجربه کاربری عالی مخصوصا در وب سایت‌های فروشگاهی فیلترهای محصولات را به صورت ثابت نمایش دهید. چه در حالت نمایش دستکاپ و چه در حالت نمایش موبایل. در گوشی موبایل که صفحه نمایش کوچک است میتوانید از یک آیکون برای نمایان شدن فیلترهای محصولات استفاده کنید. دلیل این کار ایجاد دسترسی ساده و سریع برای کاربران است.

Website design with long scroll1 نکته طلایی در طراحی سایت با اسکرول طولانی

مهم‌ترین اصلی که باید در طراحی سایت به آن دقت داشته باشید این است که کاربران به تمام اجزای اصلی و مهم سایت دسترسی ساده و سریعی داشته باشند. برای مثال فیلدهای جستجو، منوی سایت، دسته بندی‌ها و موارد اینچنینی. در وب سایت‌های فروشگاهی از آنجایی که کاربر تعامل بیشتری با سایت دارد باید در ایجاد دسترسی‌ها کمی بیشتر حساسیت به خرج دهید.
به همین دلیل توصیه میکنیم زمانی که از اسکرول طولانی استفاده میکنید برای اینکه کاربران محصولی را که انتخاب کرده‌اند در بین محصولات دیگر گم نکنند حتما از ویژگی “افزودن به لیست علاقه مندی‌ها” استفاده کنید. زمانی که اینگونه به فکر راحتی کاربران باشید و درواقع همه چیز را برای تعامل راحت‌تر آنها فراهم کنید، آنها به اسکرول کردن مشتاق‌تر میشوند. ناگفته نماند که ماندگاری بیشتر آنها در سایت شما برای سئو و رتبه‌ی سایتتان بسیار مفید است.

Website design with long scroll2 نکته طلایی در طراحی سایت با اسکرول طولانی

انواع اسکرول در طراحی سایت

اگر قرار باشد تعریفی برای اسکرول کردن در سایت بیان کنیم باید اینگونه آن را تعریف کنیم:
اسکرول کردن در سایت به روند جابه‌جای صفحه برای دیدن محتوای بیشتر گفته میشود.
اسکرول کردن انواع مختلفی دارد و این تنوع به شما کمک میکند تا محتوای سایتتان را به شکل‌های مختلفی برای کاربران نمایش دهید. در ادامه شما را با انواع این اسکرول‌ها آشنا میکنیم.

اسکرول بی نهایت در طراحی سایت

این نوع از اسکرول یکی از محبوب‌ترین انواع آن است که بیشتر در وب سایت‌هایی دیده میشود که دارای محتوای زیادی برای ارائه هستند. برای مثال وب سایت‌های وبلاگی برای نمایش بیشتر نوشته‌های خود از این نوع اسکرول‌ بیشتر استفاده میکنند.
نحوه نمایش و کار کردن این نوع اسکرول به این صورت است که برای کاربر با هر بار اسکرول کردن به سمت پایین محتوای بیشتری بارگذاری میشود. استفاده از این نوع اسکرول تجربه کاربری مناسبی را برای کابران، مخصوصا کاربران موبایل ایجاد میکند و طرفداران زیادی دارد.
دقت کنید از اسکرول بی نهایت برای نمایش محتواهای وب سایت شرکتی که قصد دارد در صفحه برندش را معرفی کند کاربردی ندارد و اصلا انتخاب درستی نیست.

Website design with long scroll3 نکته طلایی در طراحی سایت با اسکرول طولانی

اسکرول طولانی ثابت در طراحی سایت

این نوع یکی از کاربردی‌ترین انواع اسکرول‌ها به شمار میروند اما مناسب برای هر وب‌ سایتی نیستند. از اسکرول ثابت بیشتر برای وب سایت‌های تک صفحه‌ای استفاده میشود. منظور از وب سایت تک صفحه‌ای سایت‌هایی هستند که تمام محتوای آنها همگی در یک صفحه حضور دارد. از بخش تماس گرفته تا درباره ما و خدمات و غیره.
نحوه کار اسکرول ثابت به این صورت است که هر بخش از صفحه‌ی سایت برای اسکرول مارک گذاری میشود و زمانی که شما اسکرول میکنید، صفحه به صورت خودکار در بخش‌های تعیین شده می‌ایستد.

اسکرول پارالاکس در طراحی سایت

استفاده از این اسکرول‌ها یک جلوه سه بعدی به سایتتان میدهد. درواقع اسکرول‌های پارالاکس را یکی از خلاقانه‌ترین انواع اسکرول میدانند. به همین از این اسکرول‌ها بیشتر در سایت‌های هنری دیده میشود.
نحوه کار کردن این نوع از اسکرول به این صورت است که زمانی که شما در صفحه سایت اسکرول میکنید، برخی از عناصر صفحه با سرعت متفاوت اسکرول میشوند.

طراحی سایت با اسکرول طولانی

اسکرول طولانی یکی از رایج‌ترین انواع اسکرول است که موضوع اصلی این مقاله است. در اغلب وب سایت‌ها این نوع از اسکرول را مشاهده میکنید. درواقع محدودیتی برای استفاده از این نوع اسکرول در سایت وجود ندارد. از این نوع میتوانید برای سایت‌های شرکتی، خبری، هنری، فروشگاهی و غیره استفاده کنید.
نحوه کار کردن این نوع اسکرول به این صورت است که زمانی که اسکرول میکنید، محتوای صفحه به طور کامل بارگذاری میشود.
موضوع مهمی که باید همیشه آن را به خاطر داشته باشید این است که هیچگاه از اسکرول افقی استفاده نکنید. این نوع اسکرول‌ها اصلا طرفدار ندارند و کابر به محض مشاهده اسکرول افقی در صفحه‌ی شما بلافاصله از آن خارج میشود. این موضوع به مرور زمان بر روی رتبه سایتتان در گوگل اثرات منفی میگذارد.

Website design with long scroll4 نکته طلایی در طراحی سایت با اسکرول طولانی

مزایا طراحی سایت با اسکرول طولانی

بعد از اینکه با انواع اسکرول‌ها در طراحی سایت آشنا شدید، زمان آن رسیده است به مزیت‌های آن در طراحی وب سایت بپردازیم.
یکی از مزایای استفاده از اسکرول‌ها در طراحی وب سایت سرعت پیمایش و بازدید محتوای سایت است. زمانی که شما محتوای زیادی برای ارائه دارید، بهترین روشی که میتوانید آنها را نمایش دهید با استفاده از اسکرول کردن است. تصور کنید یک کاربر برای دیدن نمونه‌ کارها و یا خدمات شما مدام مجبور باشد مسیرهای مختلف را طی کند و بر روی صفحات زیادی کلیک کنید. این موضوع قطعا تجربه کاربری خوشایندی برای کاربر ایجاد نمیکند.
یکی دیگر از مزایای استفاده از اسکرول‌ها در طراحی سایت مربوط به اهمیت ریسپانسیو بودن صفحات سایت است. این را میدانید که این روز‌ها درصدر بازدید کنندگانی که از دستگاه‌های کوچک مانند گوشی موبایل و تبلت برای بازدید از سایت‌ها استفاده میکنند بسیار زیاد است. به همین دلیل باید در حین طراحی صفحات به این موضوع توجه داشته باشید که عملکرد سایت در نمایشگرهای کوچک نیز بهینه باشد. یکی از این روش‌های بهینه سازی استفاده از اسکرول‌ها است.

Website design with long scroll5 نکته طلایی در طراحی سایت با اسکرول طولانی

یکی دیگر از مزایای مهم امکان دسترسی آسان و سریع به بخش‌های مختلف سایت است. این موضوع به خود به خود باعث افزایش تعامل کاربر با سایت شما میشود و درنهایت زمان بیشتری را در سایت شما میماند. تمام این دلایل همگی باعث احساس رضایت کاربر و کاهش نرخ پرش سایت شما میشود که در مجموع تاثیرات مثبت زیادی را بر روی سئوی سایتتان میگذارد.
یکی دیگر از مزایای طراحی سایت با اسکرول طولانی این است که کسب و کارها در نمایش محصولات و معرفی خدمات خود محدودیت ندارند. اسکرول کردن به آنها این امکان را میدهد تا در صفحه از محتوای بیشتری استفاده کنند و این موضوع برای شناخته شدن برندهای تجاری بسیار سودآور است.

معایب استفاده از اسکرول طولانی در طراحی سایت

مزایای استفاده از اسکرول طولانی بیشتر از معایب آن است. درواقع معایب زمانی ظاهر میشوند که شما در استفاده صحیح از اسکرول‌ها نکات کلیدی و مهم را در نظر نگیرید. برای مثال اینکه شما یک سایت با محتوای بیش از حد طولانی طراحی کنید. اما تصورتان این باشد که به دلیل استفاده از اسکرول طولانی این عیب دیگر به چشم نمی‌آید.
افراط کردن در این زمینه به جای اینکه نتایج مثبتی برای شما به دنبال داشته باشد، نتایج معکوس و منفی به دنبال دارد. زمانی که شما محتوای زیادی در سایتتان قرار میدهید، سرعت بارگذاری آن محتوا کاهش میابد. افت سرعت بارگذاری سایت تاثیر منفی بر روی سئوی سایتتان دارد. بنابراین سعی کنید سنجیده عمل کنید!

Website design with long scroll6 نکته طلایی در طراحی سایت با اسکرول طولانی

در استفاده از اسکرول در طراحی سایت نکات زیر را رعایت کنید

زمانی که قصد دارید از اسکرول‌ها در طراحی سایت استفاده کنید برای جلوگیری از بروز هر گونه اشکال، که بعد ها باعث ایجاد اثرات منفی بر روی سئو و تجربه کاربری سایت نشود، باید نکاتی را که در ادامه بایتان توضیح میدهیم را رعایت کنید.

دسترسی سریع و آسان به منوی سایت

منوی سایت یکی از مهم‌ترین بخش‌های صفحه است که کاربر از آن بیشتر از بخش‌های دیگر استفاده‌ میکند. در واقع میتوان گفت یکی از عامل‌های تعیین کننده تجربه کاربری مثبت و منفی کاربر در سایت است. به همین دلیل در حین طراحی سایت با اسکرول طولانی باید به این موضوع همیشه دقت کنید که کاربر در هر حالتی به منو دسترسی داشته باشد.
از آنجایی که اسکرول صفحه طولانی است، اگر کاربر تا انتهای صفحه اسکرول کند و منو ناپدید شود برای دسترسی به آن باید دوباره به اول صفحه بازگردد و این موضوع اصلا تاثیر مثبتی بر روی بازدید کننده ندارد. بهتر است از یک منوی استیکی برای اینگونه صفحات استفاده کنید تا کاربر حتی با اسکرول طولانی در صفحه باز هم به منو دسترسی سریعی داشته باشد.

Website design with long scroll7 نکته طلایی در طراحی سایت با اسکرول طولانی

اما در طراحی ریسپانسیو باید تغییراتی ایجاد کنید. از آنجایی که نمایشگرهای موبایل بسیار کوچک‌تر از دسکتاپ‌ها هستند استفاده از منوی استیکی درست نیست. در عوض میتوانید نمایش نوار منو را به گونه‌ای طراحی کنید که وقتی کاربر به سمت پایین صفحه اسکرول میکند، منو ناپدید شود اما بلافاصله هنگام اسکرول به سمت بالا نوار منو ظاهر شود.

از اسکرول های جک استفاده نکنید

به بیانی ساده، های جک اسکرولینگ “HIJACK SCROLLING” به این معنی است که، یک وب‌سایت کنترل نحوه‌ی اسکرول کردن صفحه را خود به دست بگیرد.
شاید شما نیز با اینگونه سایت‌ها برخورد کرده باشید، برای مثال سرعت اسکرول کردن را تغییر میدهند و آن را به یک مقدار ثابت محدود میکنند. درواقع نحوه اسکرول کردن کاربر را کنترل میکنند. به نظر شما چه کاربری از اینکه تحت کنترل باشد لذت میبرد؟!!

در ابتدای صفحه محتوای اصلی را نمایش دهید

بخش ابتدایی صفحه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. کاربر به محض ورود به صفحه شما این قسمت را مشاهده میکند و بنابر محتوایی که در این بخش قرار گرفته است تصمیم به ماندن و اسکرول کردن، و یا ترک صفحه میگیرد. درواقع این قسمت دقیقا همان جایی است که باید کاربر را مجذوب کنید تا تصمیم به ماندن در صفحه شما بگیرد.
سعی کنید اطلاعات مهم و اصلی سایت را در این قسمت قرار دهید. همچنین از عناصر جذاب برای مثال تصاویر زیبا، عناوین جذاب، نوشته‌هایی با فونت‌های چشم نواز و غیره را قرار دهید. درواقع باید از عناصر خود به گونه‌ای هوشمندانه استفاده کنید که کاربر به اسکرول کردن تشویق شود.

Website design with long scroll8 نکته طلایی در طراحی سایت با اسکرول طولانی

همیشه مسیر کاربر را نشان دهید

باید به هر نحوی به کاربر نشان دهید که اگر اسکرول کند به محتوای مفید و کابردی صفحه شما دسترسی خواهد داشت و حتما باید تا انتهای صفحه برود. یکی از روش‌هایی که میتوانید کاربر را برای انجام این کار تشویق کنید تحریک حس کنجکاوی آنها است.
تجربه نشان داده است که کاربران ناخودآگاه به عناصر متحرک و گرافیکی جذب میشوند. بنابراین میتوانید از یک آیکون فلش مانند که به جهت پایین کشیده است و دارای حرکت است استفاده کنید. اینگونه عناصر نظر کاربر را جلب میکند و اسکرول کاربر با کلیک بر روی آن شروع میشود.

نتیجه گیری

در طراحی سایت همیشه کاربرانی را که از نمایشگرهای کوچک مانند گوشی‌ موبایل استفاده میکنند را درنظر داشته باشید و برای ایجاد تجربه کاربری مثبت برای آنها نیز استراتژی مناسبی درنظر بگیرید. طراحی سایت با اسکرول طولانی برای کاربرانی که از موبایل برای بازدید از صفحات سایت استفاده میکنند بسیار جذاب و آسان است.
امیدواریم با استفاده از توضیحات و نکاتی که در این مقاله برایتان قرار دادیم صفحات بهینه‌تر با تجربه کاربری حرفه‌ای‌‌تری را طراحی کنید. همچنین امیدواریم که از این مقاله لذت برده باشید. اگر تکنیک دیگری در استفاده از اسکرول طولانی در طراحی سایت میدانید خوشحال میشویم که آن را در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده − 7 =

محبوبترین پست ها