جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

باز طراحی سایت چیست؟ استراتژی طراحی سایت جدید

به عنوان مدیر یک وب سایت و یک کسب و کار گاهی اوقات ممکن است با افت رتبه سایت، کاهش بازدید کاربران و درنهایت با کاهش فروش و دز آمد روبه‌رو شویم. اما ناامیدی معنایی ندارد، زیرا برای هر کاری راه‌ حلی وجود دارد. به احتمال زیاد وب سایت ما دچار دمودگی و ضعف شده است. در چنین شرایطی بهترین راه حل برای رفع ایرادات و ارتقای سایت آن هم در کوتاه ترین زمان، باز طراحی سایت است.

گاهی اوقات به دلیل مشغله‌ی زیاد خود ما متوجه نمیشویم که وب سایتمان دچار کهنگی و افت کیفیت شده است. این موضوع به عوامل متنوعی بستگی دارد، اما نکته‌ی مهم این است که هر چه سریع‌تر باید برای بهبود و بهینه کردن وب سایتمان اقدام کنیم وگرنه از رقبای خود عقب میمانیم. هر کسب و کاری که یک وب سایت دارد باید از این موضوع آگاه باشد که بعد از یک مدتی وب سایت‌ها به طور معمول به باز طراحی نیاز دارند. درواقع صاحبین کسب و کارها مقصر این اتفاق نیستند زیرا برای همه ممکن است رخ دهد.

به همین دلیل تصمیم گرفتیم تا در این مقاله برای شما توضیح دهیم که چه عواملی ممکن است باعث شود تا وب سایت شما از نقطه اوجش فاصله بگیرد و دچار ضعف در عملکرد شود. همچنین در ادامه نکته‌های مهمی برای بهبود و بهینه سازی وب سایت‌ها معرفی میکنیم که قطعا با به کار گیری آنها میتوانید تغییرات موثر بسیاری را در سایتتان ایجاد کنید بنابراین همراه ما باشید.

باز طراحی سایت چیست؟ استراتژی طراحی سایت جدید

باز طراحی سایت چیست؟

کاربران امروزه خیلی سریع از یک رویه ساده و تکراری خسته میشوند و همیشه به دنبال طرح‌های مهیج و سرگرم کننده هستند. بنابراین بخشی از این افت بازدهی سایت‌ها نیز به کاربران آن سایت مربوط میشود. به همین دلیل باید برای تغییرات ظاهری سایت، محتوای آن، منوها و دسته‌بندی‌ها و غیره دست به کار شوید. زیرا اینها مواردی هستند که کاربر بیشتر با انها سروکار دارد و در جذب آنها تاثیر گذار است. سایتی که نتواند پاسخگوی نیازهای کاربرش باشد باید بنشیند و رفتن مشتریانش را تماشا کند.

منظور از باز طراحی سایت ایجاد تغییرات و تعمیرات در تک تک اجزای صفحات سایت است. از صفحه اول گرفته تا صفحات فروشگاه، محصول، درباره ما و تماس و غیره. ممکن است در این روند باز طراحی سایت نیاز باشد در کدها، محتوا، ساختار و تصاویر وب سایت تغییرات اساسی ایجاد کنید. اما درنهایت نتیجه این فعالیت‌ها منجر به افزایش درآمد، کاهش نرخ پرش و بهبود تجربه کاربری کاربران سایتتان میشود.

Redesign the site1 باز طراحی سایت چیست؟ استراتژی طراحی سایت جدید

استراتژی باز طراحی سایت

باز طراحی سایت اینگونه نیست که یک روز از خواب بیدار شوید و احساس کنید که امروز فروش خوبی نداشتید و به احتمال زیاد برای کاربران خسته کننده و قدیمی شده‌اید و نیاز به ایجاد تغییرات دارید، خیر!

برای انجام هر کاری باید استراتژی استاندارد و مناسب آن را پیاده سازی کرد تا نتیجه مطلوبی گرفت. از این رو در این بخش قصد داریم تا بهترین استراتژی برای باز طراحی سایت را برایتان توضیح دهیم. این استراتژی به طور کلی شامل دو مرحله اصلی میشود که در هر مرحله باید کارهای متفاوتی انجام دهید. به طور کلی این 2 مرحله عبارت‌اند از:

  1. پیدا کردن علت نیاز به باز طراحی سایت
  2. مشخص کردن عوامل موثر در بهبود سایت

در ادامه تک تک این مراحل را به طور کامل برای شما توضیح میدهیم. مطمئن باشید با پیروی از این استراتژی اگر واقعا سایت شما نیاز به باز طراحی سایت داشته باشد، جان تازه میگیرد و میتوانید حتی قوی‌تر از قبل فعالیت کنید.

Redesign the site2 باز طراحی سایت چیست؟ استراتژی طراحی سایت جدید

پیدا کردن علت نیاز به باز طراحی سایت

اولین و مهم ترین مرحله در استراتژی باز طراحی سایت پیدا کردن دلیل شما برای این کار است. باید بدانید که مشکل افت بازدهی وب سایتتان چیست؟!

به همین دلیل باید یک برسی و آنالیز جامع در سراسر وب سایت خود انجام دهید تا علت اصلی این نتیجه را پیدا کنید. به طور معمول 7 دلیل وجود دارد که چنین نتایجی را بوجود می‌آورد. این موارد عبارت‌اند از:

  1. سایت به خوبی نمیتواند پیام برند تجاری را منتقل کند.
  2. تجربه کاربری ضعیف و آشفتگی و سردگمی کاربران در سایت.
  3. اصول قدیمی و از رده خارج طراحی وب سایت و عدم به روز رسانی.
  4. نمایش سایت در دستگاه‌های مختلف دچار مشکل است و ریسپانسیو نیست.
  5. نرخ تبدیل کاربران به مشتری در سایت کم است.
  6. بالا بودن نرخ پرش در سایت.
  7. سرعت سایت برای بارگذاری محتوا ضعیف است.

اکثر وب سایت‌هایی که بازدهی گذشته را ندارند و رو به نزول هستند قطعا در یکی از این عوامل ضعف دارند. در ادامه تک تک این موارد را برایتان توضیح میدهیم. برسی کنید و ببینید که علت افت بازدهی وب سایت شما کدام یکی از این عوامل است!

Redesign the site3 باز طراحی سایت چیست؟ استراتژی طراحی سایت جدید

سایت به خوبی نمیتواند پیام برند تجاری را منتقل کند

طراحی المان‌های وب سایت شما باید به گونه‌ای باشد که، وقتی کاربر وارد صفحه میشود و اسکرول میکند حتی با یک نگاه ساده نیز متوجه تفاوت‌های برند و مزایای ویژه شما شود. تک تک عناصری که در صفحه خود استفاده کرده‌اید باید گویای هویت و هدف شما باشند. اگر غیر از این حالت است شما نیاز به باز طراحی سایت دارید.

تجربه کاربری ضعیف و آشفتگی و سردگمی کاربران در سایت

اینکه کاربر نتواند هویت و برتری شما را با برسی صفحه سایتتان متوجه شود نیز خودش یک تجربه کاربری نامناسب است. اما جدا از این موضوع عوامل مختلفی وجود دارد که ممکن است باعث ایجاد یک تجربه کاربری بد برای کاربر شود که نتیجه آن ترک صفحه شما توسط کاربر است. برخی از این موارد عبارت‌اند از:

  • عدم ایجاد دسترسی‌های سریع و راحت برای کاربر.
  • شلوغی زیاد صفحات.
  • نداشتن یک مسیر هدفمند برای هدایت کاربر به خواسته‌هایش.
  • مبهم بودن محتوای متنی سایت.
  • به دنبال کشیدن کاربر برای رسیدن به یک نتیجه.
  • و غیره

باید خودتان را به جای کاربر بگذارید و از امکانات و خدمات سایتتان به عنوان یک کاربر استفاده کنید، آیا شما از این سرویس دهی راضی هستید؟!

Redesign the site4 باز طراحی سایت چیست؟ استراتژی طراحی سایت جدید

اصول قدیمی و از رده خارج طراحی وب سایت و عدم به روز رسانی

اگر سایت‌های گذشته را به یاد داشته باشید، ظاهر تمام آنها شبیه به یک برگه روزنامه بود. برخی از وب سایت‌های قدیمی هنوز سایت خود را به همان شکل و شمایل گذشته استفاده و مدیریت میکنند. طراحی سایت هنر و علمی است که هر روزه درحال ارتقا و گسترش است. اگر میخواهید از رقبای خود عقب نمانید باید با جدیدترین و کاربردی ترین متدهای روز صفحات سایتتان را طراحی کنید.

نمایش سایت در دستگاه‌های مختلف دچار مشکل است و ریسپانسیو نیست

یکی از مهم ترین دلایلی که باید حتما اقدام به باز طراحی سایت کنید وجود اشکال در نحوه نمایش وب سایتتان در دستگاه‌های مختلف است. این روزها کاربران با وجود گوشی‌های موبایل و تبلت‌ها کمتر با استفاده از دسکتاپ‌ها به بازدید سایت‌ها میپردازند.

طراحی وب سایت ریسپانسیو متد جدیدی نیست و خیلی وقت است که در بین طراحان رواج پیدا کرده است اما هنوز هم برخی از وب سایت‌ها وجود دارند که صفحات آنها بهینه و ریسپانسیو نیست و در صفحه نمایش‌های کوچک دچار اشکال هستند. همین یک مورد میتواند تا حد زیادی بر ریزش بازدید و فروش سایت شما اثر بگذارد.

Redesign the site5 باز طراحی سایت چیست؟ استراتژی طراحی سایت جدید

نرخ تبدیل کاربران به مشتری در سایت کم است

با یک آنالیز ساده با استفاده از ابزارهای گوگل میتوانید به راحتی متوجه شوید که نرخ تبدیل شما افت پیدا کرده است یا خیر!

کاربرانی که نمیدانند نرخ تبدیل “Conversion Rate” چیست به تعریف زیر دقت کنند:

“منظور از نرخ تبدیل، تعداد کاربرانی است که از یک بازدید کننده ساده به مشتری شما تبدیل میشوند.”

بالا بودن نرخ پرش در سایت

نرخ پرش به معنای تعداد بازدید کنندگانی است که به محض ورود به صفحه در کوتاه ترین زمان صفحه شما را ترک میکنند. این گزینه را نیز میتوانید با استفاده از ابزارهای گوگل به راحتی برسی کنید. اگر صفحات سایت شما نیز با افزایش نرخ پرش روبه‌رو است باید به فکر باز طراحی سایت باشید.

سرعت سایت برای بارگذاری محتوا ضعیف است

یکی دیگر از عوامل بسیار مهمی که اگر با آن برخورد کردید باید حتما به فکر باز طراحی سایت باشید، سرعت پایین بارگذاری محتوای سایتتان است. عوامل بسیار مختلفی در این مورد تاثیر دارند که در ادامه به آنها اشاره میکنیم.

Redesign the site6 باز طراحی سایت چیست؟ استراتژی طراحی سایت جدید

مشخص کردن عوامل موثر در بهبود سایت

بعد از اینکه علت افت عملکرد سایت را مشخص کردید باید مواردی را که در مرحله دوم استراتژی باز طراحی سایت وجود دارد انجام دهید. در این مرحله باید تمام صفحات وب سایتتان را به صورت ریز به ریز برسی کنید و تک تک عناصر صفحه خود را آنالیز کنید.

برخی از این عناصر قطعا به ارتقا و بهبود نیاز دارند، برخی نیاز دارند که کلا حذف شوند و نباید در صفحه سایت شما حضور داشته باشند، برخی دیگر نیز باید به لیست عناصر سایتتان اضافه شوند.

در ادامه 7 تا از مواردی که در طراحی سایت اهمیت دارند و باید آنها را حتما برسی کنید را معرفی میکنیم. تمام این موارد همگی به ایجاد یک تجربه کاربری عالی و خوشایند و افزایش تعامل کاربر کمک میکنند و میتوانید دوباره به روزهای طلایی خود برگردید و رقبا را کنار بزنید.

طراحی لندینگ پیچ هدفمند

برای بهبود رتبه و ترافیک وب سایت میتوانید از روش‌های مختلفی استفاده کنید اما ساخت و طراحی لندینگ پیج “Landing Page” یکی از بهترین و موثرترین روش‌ها است. این صفحات ویژگی‌های خاصی دارند و هدف آنها جذب کاربران و تبدیل آنها به مشتریان است.

این دسته از صفحات به طور کلی با هدف جذب کاربر و تشویق آن به انجام یک کار، ساخته میشود و میتوانند ترافیک زیادی را برای سایت شما به ارمغان بیاورند.

معماری اطلاعات را یاد بگیرید

شما به عنوان طراح و مدیر وب سایت نباید محتواهای خود را به صورت معما گونه و مبهم بنویسید و کاربر را خسته و سردرگم کنید. باید با در نظر داشتن تجربه کاربری، محتوا را هدفمند تولید کنید.

لازم است تا برای این کار دو موضوع مهم را به یاد داشته باشید. اول از همه اینکه باید برند خودتان را به خوبی به کاربران معرفی کنید. آنها باید با مطالعه و یا حتی دیدن محتوای شما متوجه تفاوت‌ها و برتری برند شما شوند.

نکته دوم این است که باید مخاطبین هدف خودتان را مشخص کنید و محتوای سایتتان را بر اساس نیاز و تجربه‌ی کاربری آنها تولید و طراحی کنید.

Redesign the site7 باز طراحی سایت چیست؟ استراتژی طراحی سایت جدید

طراحی ساده و آسان و موثر

یکی از مهم ترین مسائلی که در ایجاد یک تجربه کاربری عالی به کاربر کمک میکند و تاثیر میگذارد، ایجاد دسترسی‌های راحت و سریع است. در وب سایت بخش‌های مختلفی وجود دارد کاربران میخواهند به راحتی و در کوتاه ترین زمان به آنها دسترسی پیدا کنند. شما به عنوان یک طراحی که نیاز و خواسته کاربر برایش اهمیت زیادی دارد باید به این موضوع دقت داشته باشید. از این رو باید موارد زیر را رعایت کنید.

  • منو سایت: منوی سایت را در دسترس کاربر قرار دهید و زیرمنوها را هوشمندانه انتخاب کنید.
  • فیلترها: از فیلترهای مختلف برای ایجاد دسترسی‌ها سریع به کاربر استفاده کنید. مانند فیلتر محصولات، فیلتر دسته بندی وبلاگ و غیره.
  • باکس جستجو: از باکس جستجو در ابتدا و انتهای سایت استفاده کنید تا کاربر بتواند به راحتی مقصدش را جستجو کند.
  • صفحه بندی سایت: به کمک صفحه بندی‌های سایت میتوانید کاربر را از سردرگمی دور کنید و گشت و گذار در سایت را برای او لذت بخش‌تر کنید.
  • مسیر سایت: با قرار دادن مسیر سایت در ابتدای صفحه به کاربر کمک کنید تا مسیر بازگشت را پیدا کند و بداند در چه موقعیتی از سایت قرار دارد.
  • لوگو: در لوگوی سایت حتما لینک صفحه اول سایت را قرار دهید تا کاربر به راحتی به آن بازگردد.
  • سبد خرید: یکی دیگر از مواردی که باید در دسترس کاربر باشد سبد خرید او است. میتوانید با استفاده از ماژول‌های متحرک به گونه‌ای این گزینه را تنظیم کنید تا کاربر به هر بخشی که رفت، باز هم آیکون سبد خرید در دسترس او باشد.
سئوی صفحات را برسی کنید

با کمک ابزارهای گوگل وضعیت سئوی صفحات سایت خود را برسی کنید و مواردی که نیاز به بهبود دارند مانند سرعت وب سایت، تراکم کلمات کلیدی، تگ‌های موثر در سئو و غیره را بهینه سازی کنید.

Redesign the site8 باز طراحی سایت چیست؟ استراتژی طراحی سایت جدید

با حذف عناصر اضافی سایتتان را بهینه کنید

دیگر زمان آن رسیده‌ است که در طی فرایند باز طراحی سایت عناصر اضافی که تنها فضای صفحه شما را اشغال کرده‌اند و هیچ مزیتی برای شما ندارند را حذف و جایگزین کنید. حذف کردن این موارد نه تنها در ایجاد یک تجربه کاربری عالی تاثیر گذار است، بلکه در وضعیت سئوی سایت شما نیز موثر است.

طراحی حرفه‌ای به این معنی نیست که عناصر زیادی را در یک صفحه بگنجانید. در طراحی حرفه‌ای و مدرن که این روزها طرفداران زیادی دارد، تنها باید از عناصر ضروری و تاثیر گذار استفاده کنید. در مقاله طراحی سایت صفحه اول سایتمیتوانید این موارد تاثیر گذار و مهم را مطالعه کنید.

تصاویر سایت

تصاویر وب سایت یکی از مواردی است که در باز طراحی سایت باید آنها را ویرایش کنید. در انتخاب تصاویر باید به 3 ویژگی اساسی دقت داشته باشید. تصاویری که در سایتتان قرار میدهید باید باکیفیت، کم حجم و مرتبط با موضوع محتوای شما باشند.

افزایش تعامل کاربر در سایت

افزایش تعامل سایت یکی از مواردی است که باید در باز طراحی سایت به آن دقت داشته باشید. اگر کاری کنید که کاربر با سایت شما مدام در تعامل باشد هم برای او تجربه‌ی خوشایند و جالبی خواهد بود و هم از دید موتورهای جستجو، سایت شما یک وب سایت مثبت و فعال تلقی میشود و در رتبه بندی سایتتان تاثیر گذار است.

موارد مختلفی وجود دارد که میتوانید برای ایجاد تعامل کاربران با سایت از آنها بهره ببرید. برای مثال:

  • استفاده از فرم‌های تماس و خبرنامه‌ها
  • طراحی سایت با اسکرول طولانی
  • بازاریابی داده و محتوا
  • اشاره کوچک به مقالات در صفحه سایت
  • تایپوگرافی مناسب در طراحی سایت
  • افزودن شبکه‌های اجتماعی
  • قرار دادن پیشنهادات ویژه مانند آفرهای خرید
  • استفاده از کال تو اکشن‌ها

نتیجه گیری

باز طراحی سایت میتواند دوباره رونق را به کسب و کار شما برگرداند. اگر هر یک از عواملی که در ابتدای سایت گفته شد را در سایتتان مشاهده کردید سعی کنید با کمک متخصصین اقدام به ایجاد تغییرات و تعمیرات کنید. حتی بزرگترین وب سایت‌های دنیا نیز از ابتدای ساخت تا به امروز تغییرات زیادی را پست سر گذاشته اند.

برای رشد و گسترس کسب و کار باید همیشه به روز باشید تا از رقبا عقب نمانید. در این مقاله سعی کردیم با توضیح عوامل موثر در افزایش ترافیک سایت، به شما در بهینه سازی صفحات سایتتان کمک کنیم. امیدوارم که از این مقاله لذت برده باشید. اگر درمورد عوامل موثر بر تجربه کاربری و یا افزایش ترافیک و نرخ تبدیل سایت، تکنیکی استفاده کرده‌اید که از آن راضی بودید، خوشحال میشویم که آن را در بخش نظرات با ما نیز درمیان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − هفده =

محبوبترین پست ها