جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

پاپ آپ چیست؟ باید نبایدهای استفاده از pop up در طراحی سایت

این روزها طراحی سایت به صورت ساده و مدرن طرفداران زیادی پیدا کرده است. درواقع این سادگی و شفافیت محتوا در طراحی سایت است که یکی از موثرترین راه حل‌ها برای جذب کاربران است. اینکه کاربران بتوانند در کوتاه ترین زمان و بدون ایجاد هیچگونه مزاحمتی به محتوای مورد نظر خود برسند، هم از نظر طراحی تجربه کاربری و هم از نظر موتورهای جستجو اهمیت بسیار زیادی دارد. البته نباید از ابزارهای تبلیغاتی هم غافل شد. برای مثال یکی از این ابزارها پاپ آپ ها هستند که به صورت هدفمند در وب سایت‌ها استفاده میشوند.

به طور کلی پاپ آپ ابزاری است که ناخودآگاه توجه کاربران را به خود جلب میکند. پاپ آپ‌ها در صفحات وب سایت‌ها ظاهر میشوند و موضوع خاصی را به کاربران نشان میدهند، در واقع جنبه اطلاع رسانی دارند. اما سوال مهمی که در این اینجا مطرح میشود این است که آیا پاپ آپ برای سایت شما مفید است و یا مضر؟!!

در این مقاله قصد داریم تا ضمن تعریف پاپ آپ به برسی ویژگی‌ها و مزایای آن بپردازیم. همچنین در ادامه چندین نکته کاربردی و بسیار مهم در حین استفاده از پاپ آپ‌ها را برایتان توضیح میدهیم. با توجه به توضیحاتی که در این مقاله ارائه میشود میتوانید خودتان تصمیم بگیرید که pop up ها برای وب سایت شما مفید هستند یا خیر؟! بنابراین تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

پاپ آپ چیست؟ باید نبایدهای استفاده از pop up در طراحی سایت

پاپ آپ چیست؟

شاید برای شما نیز اتفاق افتاده باشد که بعد از ورود به یک وب سایت و بعد از اولین کلیک و کمی اسکرول کردن، یک باکس کوچک در وسط صفحه نمایان شود. همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم، اغلب محتوای این صفحات تبلیغاتی هستند و شما را تشویق به انجام کاری میکنند. به اصطلاح pop up ها جنبه اطلاع رسانی در وب سایت‌ دارند. ظاهر شدن این صفحات بدونه دخالت و کنترل کاربران است اما دکمه‌ای برای خروج در آنها تعبیه شده است تا کاربران به راحتی آن را از بین ببرند.

در مورد استفاده از pop up ها باید این موضوع را بدانید که افراد دو دسته هستند. دسته اول، افرادی هستند که با استفاده از pop up در صفحات وب سایت مخالف هستند و دسته دوم، افرادی هستند که معتقداند به کمک pop up میتوانند ترافیک و کاربر بیشتری را جذب کنند.

اگر از pop up ها به صورت افراطی استفاده شود موجب آزار کاربر میشود و کاملا حق با دسته اول است. اما از طرفی نمیتوان از هیچ فرصتی برای جذب و تشویق کاربر به خرید به راحتی گذشت! در ادامه با برسی مزایای آن میتوانید تصمیم بگیرید که استفاده از این ابزار تبلیغاتی برای وب سایت شما مفید است و یا مضر؟!

pop up1 پاپ آپ چیست؟ باید نبایدهای استفاده از pop up در طراحی سایت

برای چه اهدافی میتوان از pop up استفاده کرد؟

اول از همه باید این موضوع را بدانید که استفاده از pop up ها برای تمام کسب و کارها مجاز است و هیچگونه محدودیتی وجود ندارد. اما بپردازیم به اهداف استفاده از pop up ها:

نمایش آگهی‌های تبلیغاتی: تصور کنید شما یک وب سایت فروشگاهی دارید و قصد معرفی محصول جدید خودتان را دارید. به کمک طراحی یک pop up میتوانید آن را به صورت اختصاصی به کاربر معرفی کنید و حتی تشویق به خرید کنید.

اطلاع رسانی: گاهی اوقات شما تصمیم میگیرید که به دلیل وجود برخی مناسبت‌ها، تخفیف‌ها و آفرهایی را به مخاطبین و مشتریان خود ارائه کنید. برای اطلاع رسانی این موضوع روش‌های متنوعی وجود دارد که یکی از آنها استفاده از pop up ها هستند.

pop up2 پاپ آپ چیست؟ باید نبایدهای استفاده از pop up در طراحی سایت

جذب کاربر: به طور کلی شما باید از هر ابزاری برای جذب بیشتر کاربر و تشویق آن به ماندن و بازگشت استفاده کنید. یکی دیگر از اهداف استفاده از pop up تشویق کاربران است. برای مثال شما یک وب سایت آموزشی دارید که دارای پکیج‌های آموزشی است. میتوانید به کمک طراحی یک pop up به کاربرانی که برای اولین بار میخواهند از خدمات شما استفاده کنند، کد تخفیف بدهید.

کسب درآمد: گاهی اوقات شما یک وب سایت دارید که ترافیک بالایی دارد و نیازی به طراحی pop up برای معرفی محصولات و خدمات خود ندارید. اما میتوانید به دلیل بازدید بالایی که دارید، با قرار دادن pop up های کسب و کارهای دیگر کسب درامد کنید. (البته استفاده از این مورد توصیه نمیشود!)

pop up3 پاپ آپ چیست؟ باید نبایدهای استفاده از pop up در طراحی سایت

معرفی انواع پاپ آپ

پاپ آپ‌ها با توجه به عملکرد و هدفی که دنبال میکنند انواع مختلفی دارند که در ادامه با آنها آشنا میشوید.

  • Modal pop up: این نوع، رایج‌ترین مدل پاپ آپ در وب سایت است. به محض وارد شدن کاربر به سایت، در پایین صفحه و یا گوشه صفحه ظاهر میشود.
  • upInterstitial pop up: این نوع از پاپ آپ‌ها بعد از اینکه وارد وب سایت شدید تمام صفحه را پوشش میدهند و محتوایی را نمایش میدهند. درواقع در این مدل شما نمیتوانید دیگر محتوای اصلی سایت را مشاهده کنید و اول باید pop up را ببندید.
  • Notification Bar pop up: این مدل معمولا شبیه به یک نوار اطلاع رسانی، در بالاترین یا پایین‌ترین بخش صفحه وب سایت قرار میگیرد.

pop up4 پاپ آپ چیست؟ باید نبایدهای استفاده از pop up در طراحی سایت

استفاده از pop up در موبایل

اگر به دنبال داشتن یک تجربه کاربری عالی در نمایش وب سایت خود هستید باید به این موضوع توجه داشته باشید که پاپ آپ طراحی شده برای نسخه موبایل، باید با پاپ آپ طراحی شده برای نسخه دسکتاپ متفاوت باشد. منظور از نظر محتوایی نیست! منظور ما نحوه نمایش آن در نسخه موبایل است. از آنجایی که صفحه موبایل کوچک است، نمایش pop up نباید به گونه‌ای باشد که دید کاربر را از بین ببرد و یا نتواند صفحه pop up را از بین ببرد.

درواقع یعنی پاپ آپ شما باید ریسپانسیو باشد. ریسپانسیو بودن تمام اجزای استفاده شده در وب سایت مخصوصا پاپ آپ‌ها یک امر ضروری در طراحی سایت محسوب است. سعی کنید از نظر محتوایی نیز، از پیام‌های طولانی و خسته کننده‌ای استفاده نکنید و به صورت کوتاه و سریع و شفاف محتوا را نمایش دهید.

pop up5 پاپ آپ چیست؟ باید نبایدهای استفاده از pop up در طراحی سایت

آیا استفاده از pop up در سئو تاثیرگذار است؟

یکی از سوالاتی که برخی از مدیران وب سایت‌ها میپرسند این است که اگر از pop up ها در صفحات وب سایتمان استفاده کنیم، آیا بر روی سئوی وب سایتمان تاثیر منفی میگذارد یا خیر؟!

پاسخ این سوال مربوط به استفاده کردن و یا نکردن از پاپ آپ نیست! درواقع مربوط به نحوه‌ی استفاده از آنها است. اگر به درستی از آنها در صفحات سایت استفاده کنید و تمام نکاتی را که در ادامه برایتان توضیح میدهیم را رعایت کنید، نتنها برای سئو مضر نیست بلکه منجر به تعامل بیشتر کاربر با وب سایت میشود و این موضوع برای سئو و موتورهای جستجو بسیار اهمیت دارد.

اما اگر قرار باشد به صورت افراطی از آنها استفاده کنید، کاربران را خیلی زود خسته میکنید و این موضوع باعث افزایش نرخ پرش و کاهش نرخ تبدیل وب سایت شما میشود.

pop up6 پاپ آپ چیست؟ باید نبایدهای استفاده از pop up در طراحی سایت

استفاده از pop up در طراحی سایت

برای استفاده کردن از pop up ها دو روش وجود دارد که به شرح زیر هستند:

کد نویسی و برنامه نویسی: به کمک برنامه نویسی و کد نویسی میتوانید pop up خودتان را طراحی کنید و مشخص کنید که این کد در کجا و چگونه اجرا شود.

ابزارهای آماده: ابزارهایی مانند “Elfsight” و “Mailchimp” به ساخت و طراحی pop up وب سایت شما کمک میکنند.

pop up7 پاپ آپ چیست؟ باید نبایدهای استفاده از pop up در طراحی سایت

مزایای استفاده از پاپ آپ در طراحی سایت

این موضوع کاملا درست است که موتورهای جستجو با استفاده از pop up هایی که باعث آزار کاربران میشود مخالف هستند. بنابراین چه کاری باید انجام داد؟! باید فکر استفاده از pop up را بیخیال شویم و یا با توجه به مزایایی که دارد، روش استفاده صحیح از آن را بیاموزیم؟! در ادامه 5 تا از مزیت‌های مهم و کاربردی استفاده از پاپ‌آپ‌ها در وبسایت را برایتان توضیح میدهیم.

اطلاع رسانی مختصر و مفید و سریع

همیشه یکی از دغدغه‌های اصلی و بزرگ مدیران وب سایت‌ها برای تبلیغات این است که تبلیغ را چگونه به کاربران معرفی کنند، بدون آنکه کاربر خسته شود و تبلیغ را سریع ترک کنند. اما انجام برخی تبلیغات با استفاده از pop up ها این مشکل را حل کرده است. درواقع در pop up ها محیطی برای شما فراهم میشود که میتوانید به طور مختصر و خیلی سریع محصول، خدمات، اخبار و یا هر موضوعی را اطلاع رسانی کنید. طبق برسی آمار و داده‌ها به این نتیجه رسیدیم:

زمانی که برای تبلیغ کردن از یک فضای اختصاصی استفاده شود، برای کاربر جذاب‌تر بوده و آن را مطالعه میکند. اما اگر همان محتوا را صفحه اول وب سایت خود در یک بخش خاصی از صفحه قرار دهید، کاربران زیاد به آن توجهی نمیکنند و سریع آن را رد میکنند. برای مثال یکی دیگر از راه‌های جلب توجه کاربران برای تبلیغ و اطلاع رسانی، طراحی لندینگ پیج است.

pop up8 پاپ آپ چیست؟ باید نبایدهای استفاده از pop up در طراحی سایت

جلب توجه زیاد برای کاربر

یکی دیگر از مزایای استفاده از پاپ آپ‌ها قابلیت جلب توجه آنها است. ذاتا انسان‌ها به عناصر کوچک که دارای ظاهر ساده هستند توجه میکنند، حتی اگر نخواهند که آنها را نگاه کنند، ناخودآگاه توجهشان به سمت آنها جلب میشود. بنابراین میتوان گفت امکان ندارد یک کاربر با مشاهده pop up آن را بدون اینکه ببیند و مطالعه کند، رد کند.

تنوع در نمایش و قابلیت های آن

یک دیگر از بهترین مزایایی که استفاده از pop up ها برای معرفی تبلیغات و اطلاع رسانی‌ها دارند، قابلیت‌های متنوع آنها، در نحوه‌ی نمایش است. همانطور که در بالاتر مطالعه کردید، به طور کلی سه نوع pop up وجود دارد که هر کدام از آنها برای محتواهای خاصی مناسب هستند. البته نوع اول آنها که Modal pop up ها هستند طرفداران بیشتری دارند زیرا برای هر نوع محتوایی مناسب هستند و نمایش آنها در بهترین موقعیت صفحه قرار دارد.

همچنین از آنجایی که این پاپ‌آپ‌ها به کمک کد نویسی ایجاد میشوند میتوانید در زمان بندی و ترنزیشن نمایش آنها، تغییراتی ایجاد کنید تا باعث آزار کاربر نشود و برایش همواره جذاب باشد. برای مثال: میتوانید انتخاب کنید که نمایش آنها در هنگام ورود به سایت، بعد از اسکرول کردن یا قبل از خروج کاربر باشد.

ظاهر ساده و زیبا

همانطور که در ابتدای مقاله برایتان توضیح دادیم ظاهر ساده و مدرن یا به اصطلاح مینیمال، یکی از مهم‌ترین عناصر در حفظ زیبایی و جذابیت وب سایت است. بنابراین چه چیزی بهتر از اینکه، از این ویژگی برای نمایش محتواهای مهم و خاص مانند تبلیغات و اطلاع رسانی‌ها، برای کاربران استفاده کنیم؟!

اگر پیامی دارید که حاوی اطلاعات مهم و مورد نیاز برای کاربر است، میتوانید با استفاده از pop up ها بدون اشغال کردن فضای صفحه این پیام را در اختیار بازدید کننده سایت خود قرار دهید.

pop up9 پاپ آپ چیست؟ باید نبایدهای استفاده از pop up در طراحی سایت

افزایش نرخ تبدیل سایت

قبل از اینکه برایتان توضیح دهیم که چگونه استفاده از pop up ها باعث افزایش نرخ تبدیل وب سایتتان میشود، باید تعریف آن را به صورت واضح بدانید. نرخ تبدیل یک وب سایت به معنی نرخ تبدیل شدن کاربران و مخاطبین هدف وب سایت، به مشتری گفته میشود. در مقاله‌ای دیگر به طور کامل به این موضوع پرداخته شده است اگر میخواهید بدانید که چه عواملی در افزایش نرخ تبدیل وب سایتتان موثر هستند میتوانید به آن سر بزنید.

اما بپردازیم به موضوع اصلی که افزایش نرخ تبدیل به کمک استفاده از pop upها است! شاید برایتان جالب باشد که بدانید طبق نتایج بدست آمده، استفاده از pop up ها نرخ تبدیل وب سایت را تا 3 درصد افزایش میدهد. این مقدار ثابت نیست و شما با بهینه سازی محتوای سایت و مخصوصا pop upهای خود میتوانید این مقدار را افزایش دهید. اما این موضوع به چه معنی است؟!

زمانی که شما به کمک pop up ها محتوای تبلیغاتی و اطلاع رسانی خود را به کاربران معرفی میکنید، احتمال کلیک کردن کاربر بر روی لینک داخل pop up بسیار بیشتر از صفحه اصلی وب سایت شما است.

pop up10 پاپ آپ چیست؟ باید نبایدهای استفاده از pop up در طراحی سایت

باید و نباید های استفاده از پاپ آپ در طراحی سایت

در ادامه برخی از مهمترین نکاتی که باید در حین استفاده از pop upها رعایت کنید را برایتان توضیح میدهیم.

  • به صورت هدفمند از pop upها استفاده کنید. اینگونه میتوانید اعتماد و توجه کاربران را جلب کنید.
  • نحوه‌ی طراحی pop upها باید متناسب با ظاهر وب سایت باشد.
  • بعد از اتمام طراحی pop up از ریسپانسیو بودن آن مطمئن شوید.
  • محتوایی که در pop up استفاده میکنید باید مختصر، مفید، سریع و شفاف باشد.
  • به فونت نوشته‌ها دقت کنید زیرا در جذب کاربر تاثیر دارد.
  • حتما در pop up از یک دکمه برای بستن آن استفاده کنید تا کاربر بتواند به راحتی آن را ببندد.
  • سایز دکمه خروج و محلی که آن را در صفحه pop up قرار میدهید اهمیت زیادی دارد. باید سایز مناسبی استفاده کنید و دکمه در دید کاربر باشد.
  • در به دست آوردن اطلاعات کاربران خود زیاده‌روی نکنید. برای مثال تنها ایمیل آن‌ها را دریافت کنید.
  • برای نمایش pop up باید به کاربران زمان کافی برای بررسی سایت بدهید و بعد آنها را نمایش دهید. برای مثال حداقل 5 ثانیه پس از ورود کاربر به صفحه، pop up را به او نشان دهید.
  • از پاپ‌های تکراری در صفحات مختلف سایت استفاده نکنید.
  • اگر به دنبال جلب توجه زیاد هستید پنجره pop up را در مرکز صفحه قرار دهید.
  • دقت کنید که اگر pop up یک بار توسط کاربر بسته شد در صفحات دیگر سایت آن را نمایش ندهید.
  • سعی کنید حداکثر از دو تا pop up استفاده کنید. بیشتر از این تعداد برای کاربران ایجاد مزاحمت میکند.
  • در محتوای pop up به کاربر حق انتخاب بدهید.

نتیجه گیری

به یاد داشته باشید که زمانی از پاپ آپ ها استفاده کنید که قصد دارید محتوای ارزشمند و کاربردی را به کاربران معرفی کنید. با توجه به مزایا و نکاتی که درباره استفاده از pop upها برایتان توضیح دادیم شما باید تصمیم بگیرید که آیا استفاده از pop upها برای شما مفید خواهد بود یا خیر؟!

اگر در استفاده از pop upها نکاتی که توضیح داده شده را رعایت کنید مطمئن باشید که نرخ تبدیل سایتتان افزایش پیدا خواهد کرد. همچنین در میزان بازدید از سایتتان نیز تاثیر خواهد داشت که این موضوع برای رتبه بندی وب سایت شما در موتورهای جستجو اهمیت بسیار زیادی دارد. امیدواریم که از این مقاله نیز لذت برده باشید، اگر شما نیز در این زمینه نکته و یا توصیه‌ای دارید خوشحال میشویم که آن را در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذرید.

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 + هفده =

محبوبترین پست ها