جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

اهمیت تایپوگرافی در طراحی سایت

تایپوگرافی به هر آن چیزی که به ظاهر نوشته‌های سایت مربوط شود گفته میشود. در واقع میتوان گفت که تایپوگرافی یک هنر ارزشمند است که این روزها نیز با روی کار آمدم نرم افزارهای کاردبردی در این زمینه درحال گسترش است. تایپوگرافی در حوزه‌های مختلفی اهمیت دارد برای مثال در روزنامه‌ها، مجله‌ها، چاب و نشر کتاب‌ها و غیره. یکی از مهمترین کاربردهای این هنر در طراحی سایت ها می‌باشد.
از این رو قصد داریم تا در این مقاله به هر آنچه که به تایپوگرافی در طراحی سایت مربوط میشود بپردازیم. اینکه اصلا تایپوگرافی در طراحی سایت چیست؟! چه اهمیتی دارد و از همه مهمتر چه نکاتی را باید در این باره رعایت کنید. تمام اینها را در ادامه خواهید خواند بنابراین تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

اهمیت تایپوگرافی در طراحی سایت

اما قبل از اینکه به برسی تایپوگرافی در طراحی سایت بپردازیم، مایلم تا در ابتدا شما را با خود آن آشنا کنم، اینکه به چه چیزی تایپوگرافی میگوند؟!
در پاسخ به این سوال باید گفت، دقیقا در هر جایی که متنی وجود داشته باشد نام تایپوگرافی را نیز به گوش میرسد. در تعریف آن باید اینگونه بگوییم که:
تایپوگرافی به ما این امکان را میدهد تا ظاهر نوشته‌ها را تغییر دهیم. نتیجه این تغییر را میتوان در برداشت احساسی ما از دیدن آن نوشته مشاهده کرد. کاملا درست متوجه شدید! تغییراتی که بر روی ظاهر نوشته به کمک تایپوگرافی انجام میشود بر روی احساس ما و برداشت ما از ان نوشته تاثیر مستقیم و قوی میگذارد.
اما اغلب افراد به اشتباه تصور میکنند که تایپوگرافی تنها مختص کتاب‌ها و روزنامه‌ها و به طور کلی مربوط به نوشته‌های چاپی است. اما همانطور که گفتم این تنها یک تصور اشتباه است. ظاهر نوشته‌های سایت شما میتواند بر روی کاربران تاثیر بگذارد، حتی اگه آن نوشته را نخوانند!

typography1 اهمیت تایپوگرافی در طراحی سایت

تایپوگرافی در طراحی سایت چیست؟

در ابتدا هر گاه نام تایپوگرافی در دنیای دیجیتال به گوش میرسد تصور همگان بر روی کارهای گرافیکی مانند طراحی لوگو میرسد. اما این هنر ارزشمند در هر کجا که ببیننده‌ای وجود داشته باشد، حضور میابد و اهمیت دارد. شما به عنوان یک طراح وب‌سایت اگر نظر و احساس کاربران برایتان اهمیت داشته باشد باید این مقاله را تا انتها مطالعه کنید زیرا نکاتی مهمی را درباره بهبود تایپوگرافی در طراحی سایت مطرح میکنیم.
استفاده از یک تایپوگرافی مناسب برای سایت درواقع به طراحان این امکان را میدهد تا بتوانند به یک سلسله مراتب بصری موثر دست پیدا کنند. از طرفی این موضوع بر روی کاربران تاثیر میگذارد و آنها را به محتوا اتصال میدهد. این موضوع که ظاهر نوشته‌های سایت شما در جذب کاربران سایتتان اهمیت دارد یک حقیقت غیر قابل انکار است.
اگر باور نمیکنید و هنوز هم فکر میکنید که تایپوگرافی در طراحی سایت موضوع مهمی نیست و نیاز به این تاکید و بُلد کردن ندارد، همین حالا به وب سایتتان بروید و تمام فونت‌هایی را که برای نوشته‌های مختلف سایتتان انتخاب کرده‌اید را غیر فعال کنید. حالا یک نگاه به سایتتان بندازید. واقعا غیرقابل تحمل است!!

typography2 اهمیت تایپوگرافی در طراحی سایت

اهمیت تایپوگرافی در طراحی سایت

شاید تا به حال به این موضوع دقت نکرده باشید که درصد بسیار زیادی از طراحی سایت را تایپوگرافی‌ها تشکیل میدهند. کافی است از همان ابتدا، صفحه را برسی کنید. نوشته‌های هدر، نوشته‌های نوار بالایی هدر، نوشته‌های وبلاگ و فروشگاه و غیره. بنابراین کاملا طبیعی است که همچنان بر اهمیت این موضوع تاکید کنیم.
هدف اصلی شما در طراحی سایت ایجاد یک تجربه کاربری عالی است. به همین دلیل باید به تمام جزئیاتی که بر روی این موضوع اثر میگذارند توجه داشته باشید. شاید ندانید ولی تایپوگرافی مناسب برای نوشته‌های سایت حتی بر روی لحن خواندن آنها و نحوه‌ی اثر گذاری بر روی کاربران تاثیر دارد. در ادامه شما را بیشتر با دلایلی که ثابت میکنند تایپوگرافی اهمیت دارد آشنا میکنیم.

typography3 اهمیت تایپوگرافی در طراحی سایت

آشنایی با مزایای تایپوگرافی

زمانی که بدانید با جدی گرفتن این موضوع و ایجاد حساسیت بیشتر در انتخاب تایپوگرافی مناسب برای نوشته‌های سایتتان چه مزایایی را به دست می‌آورید، شاید نکات طلایی که در انتهای این مقاله برای شما آماده کرده‌ایم جذاب باشد. و اما بپردازیم به مزایای تایپوگرافی:
ماندگاری برند شما در ذهن کاربران
شاید باور نکنید ولی نوع تایپوگرافی که برای نوشته‌های سایتتان در نظر میگیرید تا حد زیادی نشان دهنده‌ی محتویات سایت، برند، نوع خدمات شما و موارد این چنینی است. برای مثال تصور کنید که یک فروشگاه لوازم آرایش از فونت نستعلیق برای نوشته‌های محصول استفاده کند! (البته که هیچ طراحی این کار را انجام نمیدهد و این نمونه صرفا یک مثال بود!)
هیچ همخوانی بین تایپوگرافی نوشته‌ها و با محتوای سایت وجود ندارد. اما اگر همین فونت را یک وب‌سایت که در زمینه فروش کتاب و رمان فعالیت میکند استفاده کند، هیچ جای تعجب ندارد زیرا با موضوع محتوای سایت تا حدی همخوانی دارد.
ناگفته نماند که برخی از تایپوگرافی‌ها آنقدر با محتوا همخوانی دارد که باعث مانداری آن برند در ذهن کاربران میشود. به این موضوع به چشم یک فرصت برای تاثیر گذاری بر روی بازدید کنندگان سایتتان نگاه کنید.

typography4 اهمیت تایپوگرافی در طراحی سایت

تاثیر مستقیم بر ذهنیت کاربر در حین تصمیم گیری
تایپوگرافی بر روی نحوه‌ی درک کاربر از نوشته‌ها تاثیر مستقیم میگذارد. هر چه تایپوگرافی که انتخاب میکنید چشم نواز‌تر باشد ارتباط کاربر با محتوای شما را راحت‌تر و محکم‌تر میکند.
جلب توجه کاربر در همان لحظه‌ی ورود به سایت
اینکه کاربران به محض ورود به سایت شیفته‌ی طراحی شما شوند دقیقا همان چیزی است که هر طراح و یا مدیر سایتی نیاز دارد. تایپوگرافی این فرصت را در اختیار شما میگذارد. اگر یک فونت زیبا انتخاب کنید، نحوه قرار گیری نوشته را کنترل کنید و فاصله بین کلمه‌ها و جمله‌ها را تنظیم کنید قطعا نتیجه‌ی عالی میگیرید.

نکات مهم تایپوگرافی در طراحی سایت

حال که به اهمیت و مزایای تایپوگرافی پی بردید، وقت آن رسیده است تا نکات کلیدی که حاصل تجربه‌ی طراحان حرفه‌ای است را برایتان شرح دهیم.

مطمئن شوید که نوشته ها خوانا هستند

گاهی اوقات مشاهده میشود که شما برای مثال یک فونت زیبا را پیدا میکنید و میخواهید از آن در سایتتان استفاده کنید. در مرحله اول ممکن است این نوع فونت اصلا با محتوای سایت شما سازگار نباشد. همچنین زمانی که در بخش‌های مختلف سایت قرار بگیرد آن زیبایی اولیه را نداشته باشد.
مهم‌ترین مسئله در انتخاب یک تایپوگرافی مناسب خوانایی نوشته‌ها است. مطمئن شوید که نوشته‌ها، هم در حالت دسکتاپ و هم در نمایش‌های کوچک مانند گوشی موبایل از خوانایی استانداردی برخوردار هستند.

استفاده از تایپوگرافی ساده

با یک برسی ساده متوجه میشوید که اکثر وب‌سایت‌های مطرح و موفق از یک تایپوگرافی ساده و استاندارد استفاده کرده‌اند. سادگی همیشه به معنی حرفه‌ای نبودن نیست، بلکه در طراحی سایت مدرن اهمیت و طرفداران زیادی دارد.
سادگی تاثیر گذاری زیادی دارد بنابراین این موضوع را همیشه به یاد داشته باشید. تایپوگرافی‌های ساده خوانایی بهتری دارند، راحت‌تر و سریع‌تر لود میشوند.

typography5 اهمیت تایپوگرافی در طراحی سایت

استفاده از فونت مناسب در تایپوگرافی

قبل از اینکه به انتخاب بهترین فونت در تایپوگرافی بپردازیم باید آنها را بشناسید و از تفاوت‌های آنها آگاه باشید. به طور کلی در تایپوگرافی دو نوع فونت وجود دارد که عبارت‌اند از:
فونت سریف: در این نوع فونت، در آخر نوشته‌ها کشیدگی دیده میشود.
فونت سانس سریف: در این نوع فونت، حروف به صورت ساده نمایش داده میشوند و در انتهای آنها کشیدگی وجود ندارد.
با توجه به ویژگی‌هایی که این دو نوع فونت دارند، کاملا منطقعی است که اکثرا در تیترها و عناوین نوشته‌هایشان از فونت سریف استفاه میکنند. اما در نوشته‌های دیجیتال و کامپیوتری بیشتر از نوع دوم استفاده میکنند تا کاربر اذیت نشود. (البته باید این موضوع را نیز بدانید که هیچ قانونی برای انتخاب نوع فونت وجود ندارد!)

هیچگاه از چند فونت مختلف استفاده نکنید

استفاده کردن از چندین فونت به صورت همزمان در سایت اصلا کار درست و استانداردی نیست. بر عکس تصور عده‌ای از افراد اینکار نتنها ظاهر زیبایی به سایت شما نمیدهد بلکه باعث غیر حرفه‌ای دیده شدن سایتتان میشود.
به طور کلی بهتر است تنها از یک و یا دو نوع فونت برای نوشته‌های سایتتان استفاده کنید. برای مثال یکی برای تیترها و هدر‌ها و یکی دیگر برای نوشته‌های معمول سایت. سعی کنید برای ایجاد جذابیت و تفاوت، از سایز بندی‌ها و اشکال مختلف همان دو نوع فونت استفاده کنید.

نتیجه گیری

با مطالعه‌ی این مقاله از اهمیت تایپوگرافی در طراحی سایت به طور کامل آگاه شدید. انتخاب درست و مناسب تایپوگرافی میتواند تاثیرات زیادی بر روی تجربه‌ی کاربری بازدید کنندگان بگذارید. به یاد داشته باشید که در موضوع تایپوگرافی حتما به خوانایی، قابل درک بودن و قابل هضم بودن آن دقت داشته باشید.
درواقع میتوان گفت که تایپوگرافی یکی از ابزارهای نمایش محتوای سایت شما است. بنابراین سعی کنید با رعایت نکاتی که در بالا برایتان توضیح دادیم این محتوا را به بهترین شکل نمایش دهید. امیدواریم که از مقاله نیز لذت برده باشید. اگر نکته‌ی دیگری درمورد انتخاب تایپوگرافی صحیح میدانید خوشحال میشویم که آن را در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − پانزده =

محبوبترین پست ها