جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

نرخ تبدیل چیست و چه اهمیتی در رشد کسب و کارها دارد؟

نرخ تبدیل یک فاکتور مهم است، که اگر عوامل موثر بر آن را شناسایی کنید و آن را بهینه سازی کنید منجر به ارتقا و پیشرفت کسب و کارتان میشود. زمانی که شما برای معرفی و گسترش کسب و کار خود اقدام به طراحی وب سایت میکنید، یکسری اصول و استاندارها را باید رعایت کنید تا یک وب سایت منحصر به فرد با ویژگی‌های خاص و متفاوت داشته باشید. داشتن یک وب سایت میتواند تا حد بسیار زیادی در شناخته شدن برند شما و جذب مشتری کمک کننده باشد. اما آیا این کافی است؟!

بعد از برداشتن قدم اول یعنی طراحی اصولی وب سایت، باید اقدامات لازم برای برداشتن قدم دوم یعنی جذب کاربر را انجام دهید. به طور کلی به صورت روزانه شما بازدید کننده‌هایی را خواهید داشت اما با این مقدار نموار فروش شما صعودی نخواهد داشت. به همین دلیل باید بهینه سازی‌هایی را انجام دهید تا به این اتفاق دامن بزنید.

یکی از این عواملی که به شدت با میزان فروش شما رابطه مستقیمی دارد، نرخ تبدیل وب سایت شما است. در این مقاله قصد داریم تا ضمن تعریف نرخ تبدیل و مزایای آن، نحوه محاسبه، اهمیت بهینه سازی آن برای کسب و کارها و از همه مهمتر عوامل موثر بر نرخ تبدیل را برسی کنیم.

نرخ تبدیل چیست و چه اهمیتی در رشد کسب و کارها دارد؟

نرخ تبدیل چیست؟

نرخ تبدیل یا CRO که مخفف عبارت “Conversion Rate” یکی از مهمترین معیارهای سئو است. از آنجایی که موفقیت یک سایت به نحوه و میزان کیفیت بهینه سازی سئوی آن بستگی دارد باید تک تک مواردی را که حتی احتمال میرود بر روی سئو تاثیر مثبتی بگذارد را جدی بگیریم و آن را بهینه سازی کنیم.

تعریف نرخ تبدیل:

تبدیل بازدید کننده‌های وب سایت به مشتری‌های سایت.

اجازه دهید با ذکر یک مثال این موضوع را برایتان واضح‌تر توضیح دهیم. تصور کنید شما یک وب سایت فروشگاهی پوشاک دارید. به طور کلی روزانه یک مقدار بازدید کننده به وب سایت شما سر میزنند. ممکن است از هزاران نفری که در حال بازدید هستند تعداد کمی از فروشگاه شما خرید کنند. این نسبت خریداران به بازدیدکنندگان را CRO میگویند. مقدار آن را با درصد بیان میکنند که در ادامه نحوه محاسبه و حتی عواملی موثر بر مقدار آن را برایتان توضیح میدهیم.

Conversion rate1 نرخ تبدیل چیست و چه اهمیتی در رشد کسب و کارها دارد؟

چیزی که CRO به شما نشان میدهد، این است که از میان تمام بازدید کنندگان وب سایت شما، چند نفر اقدام به خرید کرده‌اند. به کمک همین مقدار میتوانید برسی کنید که وب سایت شما تا چه اندازه در جذب مشتری موفق بوده است. یک تصور غلط در باره‌ی برسی و محاسبه‌ی CRO وجود دارد، آن هم این است که افراد به اشتباه تصور میکنند سنجش میزان CRO تنها برای زمانی است که بازدید کنندگان اقدام به خرید محصول میکنند. یا اینکه تصور میکنند میزان کلیک کاربران روی لینک تبلیغات همان CRO است.

درست است که انجام دادن تبلیغات در افزایش نرخ تبدیل وب سایت تاثیر بسزایی دارد، اما تنها به مجموع کلیک‌های آن CRO گفته نمیشود. نرخ تبدیل میتواند، تماس گرفتن، پر کردن فرم‌های ثبت نامی، فعال سازی حساب کاربری در وب سایت، دانلود فایل‌های آموزشی، نرم افزارها و … باشد.

Conversion rate2 نرخ تبدیل چیست و چه اهمیتی در رشد کسب و کارها دارد؟

نحوه محاسبه نرخ تبدیل

برای محاسبه کردن مقدار CRO باید از دو مقدار در وب سایت خود آگاه باشید. اولین مقدار، تعداد کل افرادی است که با استفاده از محتوایی خاص با وب سایت تعامل دارند. دومین مقدار نیز تعداد کاربرانی را که به مشتریان شما تبدیل شده‌اند. حال باید این مقدارها را در فرمول CRO جای گذاری کنید. این فرمول عبارت‌اند از:

” تعداد بازدید کنندگانی که به مشتری تبدیل شده اند تقسیم بر مجموع بازدیدکنندگان ضربدر صد. ”

معیارهای موثر در محاسبه CRO

زمانی که به فرمول محاسبه نگاه میکنید شاید به دست آوردن مقدار نهایی آن برایتان آسان به نظر برسد اما موضوع مهمی که در این باره باید بدانید این است که معیارهایی مهمی برای محاسبه نرخ تبدیل وجود دارند که تاثیر گذار هستند. چیزی که در این محاسبه اهمیت زیادی دارد، این است که داده‌های دقیقی برای قضاوت در مورد کاربران داشته باشیم. از این رو باید معیارهای زیرا را بشناسید.

  • CRO روش‌های بازاریابی: استفاده کردن از روش‌های تبلیغاتی برای جذب ترافیک بیشتر احتمال افزایش نرخ تبدیل را دارد برای مثال طراحی لندیگ پیج.
  • CRO کمپین‌ها: برسی اینکه کدام یک از تبلیغات گسترده CRO بالاتری برای شما دارند.
  • CRO صفحات: برخی از صفحات سایت در فرایند تبدیل عملکرد بهتری دارند برای مثال صفحه اول سایت.
  • CRO تکی: بررسی اینکه بهینه سازی کدام یک از بخش‌های سایت در افزایش CRO تاثیر دارد.
  • CRO کلی: کارایی کلی وب سایت در تبدیل ترافیک از هر منبعی که وجود دارد.

Conversion rate3 نرخ تبدیل چیست و چه اهمیتی در رشد کسب و کارها دارد؟

معرفی ابزارهای محاسبه CRO

لازم نیست برای محاسبه نرخ تبدیل خودتان به تنهایی تمام این اطلاعات و معیارها را برسی و آنالیز کنید. ابزارهای متفاوت و کاربردی گوناگونی در این باره طراحی شده‌‎اند که میتوانند بسیار کمک کننده باشند. دو تا از بهترین ابزارها عبارت‌اند از:

  • گوگل آنالیتیکس
  • گوگل ادورز

اهمیت نرخ تبدیل برای کسب و کارها

تا این بخش از مقاله با CRO، نحوه محاسبه و معیارهای موثر در محاسبه‌ی آشنا شدید. در این بخش به اهمیت و لزوم آن برای کسب و کارها میپردازیم. قطعا میدانید که یکی از مزایای اصلی دیجیتال مارکتینگ، قابل اندازه گیری بودن عناصر مختلف آن میباشد. از این رو برای افزایش بازدهی میتوان عوامل موثر در آن را شناسایی و بهینه کرد. منظور از بهینه سازی CRO انجام تعمیرات و تغییراتی است برای داشتن یک تجربه کاربری خوب که در نهایت برای رشد کسب و کارها نیاز است.

برای ایجاد یک تجربه کاربری خوب برای بازدید کنندگان باید عوامل مختلفی که کاربر با آنها تعامل دارد را شناسایی کنید و آنها را بهینه سازی کنید. برای مثال، صفحه فروشگاه، لندینگ پیج، صفحه اصلی وب سایت، فرم‌های تماس و غیره. این موضوع بسیار ساده است، وب سایتی میتواند موفق باشد که نرخ تبدیل خوبی داشته باشد و برای داشتن یک CRO خوب نیز باید به بهبود تجربه کاربری و افزایش تعامل کاربر با سایت توجه کنید.

Conversion rate4 نرخ تبدیل چیست و چه اهمیتی در رشد کسب و کارها دارد؟

یک نرخ تبدیل خوب چه ویژگی هایی دارد؟

زمانی بهینه سازی نرخ تبدیل ارزشمند است که منجر به درامد زایی و سود آوری شود. با توجه به معیارهایی که در بالا برایتان توضیح دادیم، این موضوع بسیار منطقی است که CRO هر وب سایتی با توجه به کمیت و کیفیت ترافیک آن، نوع کسب و کار، محصولات و خدمات آنها و غیره متفاوت است.

از این رو اگر میخواهید که میزان CRO سایت شما منجر به درامد زایی شود باید، عوامل تعیین کننده و موثر در آن را در وب سایت و کسب و کار خود شناسایی کنید و آنها را بهینه سازی کنید تا بیشترین ترافیک را بتوانید جذب کنید. شاید برایتان جالب باشد که بدانید یک CRO خوب مقداری بین 2 تا 5 درصد از ترافیک شما است. در حین بهینه سازی عوامل موثر در CRO باید همواره به این موضوع دقت داشته باشید که هدف وب سایت شما درامد زایی از فروش است، نه فقط بهینه سازی CRO! بنابراین روی عوامل موثر بر آن تمرکز کنید.

Conversion rate5 نرخ تبدیل چیست و چه اهمیتی در رشد کسب و کارها دارد؟

مزایای بهینه سازی CRO

در این بخش با معرفی برخی از مزایای بهینه سازی نرخ تبدیل میزان اهمیت آن برای کسب و کارها را بهتر متوجه میشوید. این مزایا عبارت‌اند از:

شناخت خواسته‌ها و نیازهای کاربران

یکی از مهمترین مزایایی که بهینه سازی نرخ تبدیل برای کسب و کارها به دنبال دارد درک و شناخت بهتر کاربران و مشتریان است. از آنجایی که شما برای برسی میان CRO آنالیزها و داده‌های مختلفی را پردازش میکنید متوجه رفتارهای کاربران در بخش‌های مختلف وب سایت خود میشوید.

اینگونه بهتر میتوانید تشخیص دهید که کاربران شما بیشتر در چه بخش‌هایی تعامل دارند و به دنبال چه چیزهایی هستند. از این رو میتوانید در فرایند باز طراحی سایت خود و بهینه سازی عناصر مختلف از این داده‌های ارزشمند برای درک بهتر خواسته‌ها و نیازهای آنها استفاده کنید.

جذب مشتری با کمترین هزینه

یکی دیگر از بهترین مزیت‌هایی که بهینه سازی نرخ تبدیل وب سایت‌ها دارد، کم هزینه بودن آن است. زمانی که شما برای افزایش نرخ تبدیل یکسری بخش‌ها و عناصر را بهینه سازی میکنید و از استراتژی‌های مختلفی استفاده میکنید، هزینه بسیار اندکی را پرداخت میکنید. برای مثال هزینه طراحی یک لندینگ پیج برای افزایش ترافیک و یا کمپین‌ها تبلیغاتی بسیار کمتر از هزینه‌های گزاف تبلیغات ستنی است.

همچنین باید به این موضوع نیز دقت داشته باشید که این گونه بهینه سازی‌ها و تبلیغات، اثرات ماندگارتری دارند و وفاداری کاربران و مشتریان را میتوان در آن مشاهده کرد.

Conversion rate6 نرخ تبدیل چیست و چه اهمیتی در رشد کسب و کارها دارد؟

شناخته شدن برند تجاری

زمانی که شما برای افزایش نرخ تبدیل، وب سایتتان را بهینه سازی میکنید ناخودآگاه تاثیرات مثبتی بر روی سئوی سایت خود میگذارید. اینگونه موتورهای جستجو را نیز متوجه خود میکنید. ربات‌های موتورهای جستجو متوجه میشوند که وب سایت شما دارای تجربه کاربری مناسبی است و از تعامل بالایی برخوردار است، به همین دلیل در رتبه بندی نتایج جستجو شما را به عنوان یک پیشنهاد عالی به دیگر کاربران معرفی میکند.

به مرور زمان که رتبه‌ی وب سایتتان ارتقا یافت، ترافیک وب سایتتان نیز بیشتر میشود و کاربرانی بیشتری شما را میشناسند. دقت داشته باشید که بازدید زیاد صرفا به معنای فروش زیاد نیست. ایجاد یک تجربه کاربری عالی است که کاربران را به خرید ترغیب میکند. بنابراین رسیدن و ماندن در جایگاه‌های بهتر در نتایج جستجو با توجه به بهینه سازی سایت برای رفع نیاز کاربران بسیار ماندگارتر از رسیدن به رتبه‌های بالا با استفاده از روش‌های سئوی کلاه سیاه است.

افزایش زمان ماندگاری کاربر در سایت

بهینه سازی وب سایت برای افزایش نرخ تبدیل میتواند به افزایش زمان ترافیک سایت نیز کمک کنید. اما این به چه معنی است؟!

میزان گشت و گذار کاربران در وب سایت به عوامل مختلفی بستگی دارد که همه حول محور رابط کاربری و تجربه کاربری قرار دارند. زمانی که شما در حال بهینه سازی بخش‌ها و عناصر مختلف وب سایت هستید، درواقع در حال ایجاد رابط کاربری استاندارتر و بهتر برای کاربران هستید.

در نهایت استفاده از خدمات و محصولات شما و به طور کلی گشت و گذار در وب سایت برای کاربران تجربه کاربری مناسبی را رقم میزند که در آخر منجر به افزایش نرخ تبدیل وب سایت نیز میشود.

Conversion rate7 نرخ تبدیل چیست و چه اهمیتی در رشد کسب و کارها دارد؟

نرخ بازگشت سرمایه بالا

نرخ بازگشت سرمایه، اندازه تقریبی سودآوری یک سرمایه‌ گذاری در وب سایت شما است. بگذارید این گونه برایتان توضیح دهیم، زمانی که شما برای افزایش ترافیک سایتتان دست به انجام اقدامات و تغییراتی میزنید، مبلغی را هزینه میکنید که به آن سرمایه گذاری گفته میشود.

از طرفی در اثر بهینه سازی سایت و افزایش نرخ تبدیل، فروش و درامدزایی شما نیز بیشتر میشود. درامدی که اینگونه حاصل میشود را ROI یا همان نرخ بازگشت سرمایه میگویند.

درواقع برای محاسبه میزان نرخ بازگشت سرمایه باید کل هزینه‌ای که انجام داده‌اید را از کل دارمد کم کنید تا سود و بازده خالص سرمایه را به دست آورید. سپس بر کل هزینه سرمایه گذاری تقسیم کنید و در 100 ضرب کنید.

نتیجه گیری

تنها استفاده از کمپین‌های تبلیغاتی و یا استفاده از دیگر روش‌های تبلیغاتی منجر به افزایش نرخ تبدیل وب سایت نمیشود. زمانی که شما بخش‌های مختلف وب سایت مانند صفحه اول سایت، صفحه محصولات و فروشگاه، مقالات و فرم‌ها سایتتان را بهینه سازی کنید نیز نرخ تبدیل سایتتان افزایش پیدا میکند.

به طور کلی برای جذب ترافیک بیشتر باید استراتژی جامعی طراحی و پیاده سازی کنید که تمام این موارد را در بر بگیرد. چیزی که درنهایت باید به خاطر داشته باشید این است که مخاطبین هدف خود را شناسایی کنید، نیازهای آنها را رفع کنید تا بیشتر با سایت شما تعامل داشته باشند. امیدوارم که از این مقاله نیز لذت برده باشید، اگر شما نیز در این زمینه نکته و یا توصیه‌ای دارید خوشحال میشویم که آن را در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × دو =

محبوبترین پست ها