جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

5 راهکار افزایش امنیت سایت وردپرسی

امنیت وردپرس یک موضوع مهم برای هر صاحب سایتی است. گوگل هر روز حدود ده هزار سایت مشکوک را در لیست سیاه قرار می­دهد. اگر در مورد فعالیت سایت خود جدی هستید، باید به بهترین اقدامات امنیتی وردپرس توجه کنید. در این راهنما، ما تمام نکات امنیتی وردپرس را در برابر هکرها و بدافزارها به اشتراک می­گذاریم. در حالی که هسته اصلی خود وردپرس بسیار امن است و به طور منظم توسط صدها توسعه دهنده بررسی می­شود، اما کار از محکم کاری عیب نمی­کند!

در ادامه به راه­حل­هایی برای افزایش امنیت سایت وردپرسی شما اشاره خواهیم کرد. در واقع با این راهکارها لباس ضد گلوله تن وردپرس خود می­کنید.

5 راهکار افزایش امنیت سایت وردپرسی

آیا وردپرس یک سیستم مدیریت محتوای امن است؟

همانطور که می­دانید وردپرس یک سیستم مدیریت محتوای متن باز است. پروژه­های متن باز برای مردم از سراسر جهان قابل دسترس میباشد. مزیت بسیار مهم پروژه­های متن باز این است که توسعه دهندگان در سراسر جهان به کد آن دسترسی دارند و در توسعه آن مشارکت خواهند داشت. برنامه­های متن باز همیشه دارای امنیت خوب و به روز رسانی منظم بوده­اند. از طرفی افراد و انجمن­های مختلفی از آنها حمایت می­کنند.

حال تصور کنید که وردپرس فقط یک پروژه متن باز نیست، بلکه یک پروژه منبع باز محبوب با برنامه نویسان ماهر از سراسر جهان است که برای توسعه آن تلاش می­کنند. ماهیت منبع باز یک برنامه می­تواند به شدت بر آن تکیه کند، اما به غیر از این، تجربه ثابت کرده است که وردپرس ایمن می­باشد. اما هرگز نمی­توانیم بگوییم که وردپرس 100% امن است! علاوه بر اینکه از امنیت بالایی برخوردار است، به دلیل اینکه یک سیستم مدیریت محتوای عمومی می­باشد، باگ و مشکلاتی دارد که طی نسخه­های جدید آن هم بر طرف نشده­اند.

پس از انتشار این باگ­ها، اگر وردپرس خود را به سرعت راه اندازی و به روز نکنید، کمین هکرها می­تواند منجر به حمله موفقیت آمیز شود. بر اساس تفاسیر موجود، به این نتیجه می­رسیم که امنیت وردپرس بالاتر از حد معمول است، اما اگر سایت محبوبی دارید که بازدید زیادی دارد، باید سعی کنید امنیت آن را ارتقا دهید. زیرا وردپرس دارای راهکارهای افزایش امنیت سایت وردپرسی بسیاری است.

چرا باید امنیت وردپرس خود را افزایش دهیم؟

همانطور که می­دانید اگر سایتی هک شود، به آن آسیب و صدمات جدی وارد می­شود. برخی از این صدمه­ها عبارتند از:

  • اطلاعات کاربر به سرقت می­رود.
  • هکرها بدافزارهایی را در سایت نصب می­کنند.
  • به دلیل افشا شدن برخی اطلاعات شخصی صاحبان سایت­ها، هکرها می­توانند به کاربران آسیب­های جبران ناپذیری برسانند.
  • رتبه سایت کاهش می­یابد و سئو سایت آسیب می­بیند.

به همین دلیل مهم است که وردپرس خود را ایمن نگه دارید تا خطر حمله هکرها به سایت شما به حداقل برسد. در ادامه  5 راه کلیدی و مهم برای افزایش امنیت سایت وردپرسی را به شما معرفی خواهیم کرد:

5 روش کلیدی و مهم برای افزایش امنیت وردپرس چیست؟

ارتقای امنیت یک سایت وردپرسی به معنای از بین بردن کامل تمام خطراتی نیست که آن سایت را تهدید می­کند. امنیت بیش از هر چیز به معنای کاهش خطر حملات هکری است. روش­های زیادی برای افزایش امنیت سایت وردپرسی در دنیای اینترنت وجود دارد، اما در ادامه ما به 5 تا از بهترین و کابردی­ترین راهکارها اشاره نموده­ایم.

Increase site security1 5 راهکار افزایش امنیت سایت وردپرسی

1. تغییر آدرس ورود به پنل مدیریت سایت

حملات رایجی در وردپرس به نام Brute Force وجود دارد. در این حملات که اغلب به صورت خودکار توسط ربات­ها انجام می­شود، عملیات حدس زدن رمز عبور بارها و بارها تکرار می­شود (اغلب حتی وجود کد امنیتی CAPTCHA هم جواب نمی دهد تا رمز عبور را از طریق صفحه ورود به پنل مدیریت پیدا کنید.) معمولاً اگر کد گذرواژه شما فقط ترکیبی از اعداد باشد، در نهایت کشف خواهد شد، چرا که تعداد این حملات بسیار زیاد می­باشد. برای مثال 500 دفعه در ساعت، برای حدس و پیدا کردن رمز تلاش می­شود! برای اینکه بتوانید آدرس ورود به صفحه مدیریت (site.com/wp-admin) را از چشم افراد سودجو مخفی نگه دارید، می­توانید از طریق هاست این پوشه را رمزگذاری کنید تا بدون وارد کردن رمز نتوان به این آدرس و URL وارد شد؛ در حقیقت این یک لایه امنیتی بیشتر شود.

همچنین می­توانید از افزونه­هایی مانند HC Custom WP-Admin URL برای تغییر آدرس مورد نظر خود استفاده کنید و به نشانی دلخواه خود تغییر دهید.

یک نکته اینکه از به کار بردن رمزهای عبور تکراری و ضعیف جلوگیری کنید! برخی از کاربران و مدیران وب‌سایت‌ها از رمزهای عبور ساده و ضعیف برای ورود به پنل کاربری وردپرس استفاده می‌کنند تا کار خود را آسان‌تر کنند. پسوردهای ضعیف به راحتی در را به روی هکرها و افراد سودجو باز می­کنند، پس بهتر است رمز عبوری ترکیبی از حروف و اعداد انتخاب کنید. به این ترتیب با انجام این ترفند بسیار ساده می­­توانید باعث افزایش امنیت سایت وردپرسی و سیستم خود شوید. کارشناسان ما به شما توصیه می­کنند که رمز عبور خود را هر چند ماه یکبار تغییر دهید.

2. تکنیک دو مرحله ای گوگل در سیستم وردپرس

ممکن است قبلا عبارت «تأیید دو مرحله­ای» را شنیده باشید یا از این تکنیک در شبکه­های اجتماعی برای افزایش امنیت استفاده کرده باشید. ورود دو مرحله­ای موتور جستجوی گوگل در وردپرس یا Google Authenticator  راهکار مفید و قابل توجهی می­باشد که تقریبا 2 سال می­شود که توسط گوگل معرفی شده است. برای استفاده از این روش و افزایش امنیت سایت وردپرسی خود، می­توانید اپلیکیشن آن را بر روی گوشی هوشمند اندروید یا iOS خود نصب کنید و برای ورود به اکانت وردپرس، کد تایید را از طریق پیامک در گوشی شخصی خود دریافت کرده و از آن استفاده کنید. راه­های زیادی برای افزایش امنیت سایت شما و جلوگیری از نفوذ هکرها به پنل کاربری­تان وجود دارد و این روش یکی از موثرترین تکنیک­ها برای افزایش امنیت وب سایت وردپرسی می­باشد.

3. فعال کردن گواهی SSL در وردپرس

یکی از مهم­ترین راه­ها برای افزایش امنیت سایت وردپرسی فعال کردن گواهی SSL می­باشد. SSL مخفف Secure Socket Layer است. در دنیای شبکه، SSL به عنوان یک پروتکل اتصال امن جهت محافظت از اطلاعات کاربران و همچنین سرورها در نظر گرفته می شود؛ بنابراین برای ایجاد امنیت در سایت­های وردپرسی یا هر نوع وب سایتی بهتر است SSL آن را فعال کنید. علاوه بر محافظت از داده­ها، استفاده از SSL به سئو و بهینه سازی سایت شما نیز کمک می­کند. برای اینکه بتوانید سایت خود را بهینه کنید باید قوانین گوگل را رعایت نمایید تا در نتایج جستجوی گوگل رتبه خوبی کسب کنید. یکی از این قوانین، استفاده از پروتکل SSL است که امنیت وب سایت شما را به شکل ویژه­ای افزایش می­دهد. روش­های رایجی برای فعال کردن SSL در وردپرس وجود دارد.

می‌توانید افزونه­های طراحی شده برای این منظور مانند Really Simple SSL زا به ­کار بگیرید اما توصیه می­شود تا حد امکان از نصب افزونه­ها خودداری کنید، زیرا ممکن است سایت را سنگین و در نتیجه کند نماید. برای فعال کردن گواهی SSL، بهتر است از شرکتی که هاست خود را از آن خریداری کرده­اید، بخواهید آن را روی سایت شما نصب کند.

Enable SSL Certificate in WordPress 5 راهکار افزایش امنیت سایت وردپرسی

4. افزونه امنیتی در سیستم وردپرس

وردپرس به عنوان یک سیستم مدیریت محتوای حرفه­ای در دنیا شامل افزونه­ و پلاگین­ های مختلفی در زمینه­های مختلف مانند افزونه افزایش سرعت، افزونه مدیریت سئو داخلی است که هر کدام دارای وظیفه و کارکرد خاص خود می­باشد. برای افزایش امنیت سایت وردپرسی پلاگین­های زیادی توسط سایت رسمی وردپرس معرفی شده است که از بهترین آنها می­توان به All In On WP Security & Firewall اشاره نمود.

5. تهیه نسخه پشتیبان از اطلاعات به شکل منظم (Back Up)

استفاده از قابلیت پشتیبان گیری سایت وردپرسی در کنار توجه به راهکارهای دیگر افزایش امنیت سایت وردپرسی می­تواند ترفندی موثر و کاربردی برای حفاظت از اطلاعات شما باشد. اگرچه وردپرس همچنان افزونه و پلاگین‌های مرتبطی را برای پشتیبان‌گیری معرفی می‌کند، اما پیشنهاد می‌کنیم به صورت دستی و به طور منظم از اطلاعات خود نسخه پشتیبان تهیه کنید.

یک نکته آنکه تا جایی که امکان دارد فقط از یک حساب برای مدیریت سایت خود استفاده کنید(یک اکانت تمام دسترسی­ها را دارد) و باقی اکانت­هایتان که برای کارهای روزمره مانند نگارش متن و ارسال مقاله یا تایید و ویرایش نظرات هستند را آن قابلیت­ها محدود نمایید.

هک شدن سایت چه عواقبی دارد؟

یک سایت هک شده می­تواند به درآمد، کسب و کار و شهرت شما آسیب جدی وارد نماید. سودجویان می­توانند اطلاعات کاربران، گذرواژه­ها را بدزدند، بدافزار را روی هاست شما نصب کنند و حتی قادرند بدافزار را بین کاربران سایت شما توزیع کنند. بدتر از همه، ممکن است مجبور شوید برای دسترسی به وب سایت خود به یک هکر پول پرداخت کنید! اگر سایت شما یک سایت تجاری است، باید به امنیت وردپرس خود توجه بیشتری داشته باشید.

Site hacking 5 راهکار افزایش امنیت سایت وردپرسی

دست هکرها را از پشت ببندید!

همانطور که یکی از وظایف صاحبان مشاغل حفاظت از ساختمان فروشگاه است، شما نیز به عنوان صاحب یک کسب و کار آنلاین مسئولیت حفاظت از سایت کسب و کار خود را بر عهده دارید. همان‌طور که می‌دانید مقوله امنیت وبسایت بسیار حائز اهمیت است و وبسایت‌های وردپرسی نیز از این قاعده مستثنا نیستند. تلاش برای افزایش امنیت سایت وردپرسی و توجه به سطح ایمنی آن جزء مسائل بسیار مهمی است که در صورت غفلت، عواقب بدی را در پی خواهد داشت. همیشه پیشگیری بهتر از درمان است به همین دلیل همیشه می‌گوییم که به مسائل امنیتی وبسایت جهت جلوگیری از نفوذ و سوء استفاده‌های احتمالی توجه ویژه‌ای داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 − 6 =

محبوبترین پست ها