جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

پایتون و کاربردهای آن

متا تایتل: زبان برنامه نویسی پایتون و کاربردهای آن | مزایا و معایب زبان پایتون – سایت ….

متا دیسکریپشن:

زبان پایتون یکی از زبان های ساده برنامه نویسی است که البته به جز برنامه نویسی کاربردهای بسیار دیگری دارد. اگر می خواهید درباره این زبان بیشتر بدانید، مطالعه این مقاله از سایت …. را از دست ندهید.

پایتون چیست و در چه زمینه‌هایی کاربرد دارد؟

زبان پایتون (python) یکی از زبان‌های شی گرا برنامه‌نویسی است که این روز‌ها به یکی از محبوب‌ترین و پرکاربردترین زبان‌های برنامه‌نویسی در جهان تبدیل شده است. در مقایسه با سایر زبان‌های برنامه‌نویسی بسیار ساده بوده و یادگیری آن نیز راحت است. به همین دلیل برای تازه واردان به دنیای وب و برنامه‌نویسی گزینه بسیار مناسبی است. اگر می‌خواهید که با این زبان به طور مفصل آشنا شوید، مطالعه این مقاله از سایت….. از دست ندهید. در این مطالب قصد داریم ابتدا توضیح مفصلی در مورد زبان پایتون و سپس کاربرد و همچنین مزایا و معایب این زبان ارائه دهیم.

زبان پایتون چیست؟

زبان پایتون یکی از انواع زبان‌های کامپیوتری چند منظوره شی گراست که برای اولین بار در سال ۱۹۹۱ طراحی و ارائه شد. از این زبان بیشتر برای ساخت وب سایت‌ها و نرم‌افزار‌ها و همچنین خودکارسازی وظایف و یا به عبارتی اتوماسیون و انجام تجزیه و تحلیل داده‌ها استفاده می‌شود. python یک زبان چند منظوره است به این معنی که از این زبان می‌توان برای ایجاد اکثر برنامه‌های مختلف استفاده کرد. در واقع این زبان برنامه نویسی منحصراً برای کار خاصی ساخته نشده و می‌توان از آن در بسیاری از زمینه‌ها استفاده کرد. تطبیق‌پذیری و همچنین ساده بودن این زبان ، آن را به یکی از پرکاربردترین زبان‌های برنامه‌نویسی امروزی تبدیل کرده است.

پایتون و کاربردهای آن

مطابق با نظرسنجی که در سال ۲۰۲۱ توسط شرکت تحلیلگر صنعت RedMonk انجام شده، مشخص شده است که زبان python محبوب‌ترین زبان برنامه‌نویسی در بین توسعه‌دهندگان در سال ۲۰۲۱ بوده است.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید علت نامگذاری این زبان به نام پایتون این بوده که هنگامی که گویدو ون روسوم در حال نوشتن و پیاده‌سازی این زبان بود، نوشته‌های «سیرک پرواز مونتی پایتون بی بی سی» را می‌خواند. او فکر می‌کرد که انتخاب این نام درست مانند سریالش ساده، مرموز و مناسب است.

هدف از ایجاد زبان برنامه‌نویسی پایتون

یکی از مهم‌ترین دلایل ایجاد زبان python ، خوانایی بسیار مناسب کد‌های موجود در آن است. این زبان به صورتی برنامه‌ریزی شده که یک برنامه‌نویس شبکه می‌تواند به راحتی و بدون هیچ ابهامی پروژه‌های کوچک و بزرگ برنامه‌نویسی را ایجاد کند. این زبان تقریباً در هر جایی که از محاسبات ریاضی، داده‌ها و یا خطوط کد استفاده می‌شود، کاربرد دارد و بر خلاف جاوا اسکریپت فقط برای توسعه وب استفاده نمی‌شود. زبان پایتون بسیار نزدیک به زبان انسانی و انگلیسی است و بر خلاف جاوا اسکریپت در زمان بسیار کمتری نوشته می‌شود. این زبان ساده‌ترین زبان برنامه‌نویسی برای یادگیری و خواندن است. در زبان برنامه نویسی python بلوک‌های کد در آکولاد نوشته نمی‌شود و برای نوشتن کد‌ها از فاصله استفاده می‌شود.

موارد استفاده پایتون

از این زبان در زمینه های بسیاری استفاده می شود که رایج ترین آنها عبارتند از:

  • طراحی سریع سایت با python

اکثر برنامه‌نویسان برای طراحی وب سایت‌های خود از زبان‌های برنامه‌نویسی php و asp استفاده می‌کنند، اما زبان python نیز قدرت بالایی برای طراحی وب سایت دارد. این زبان فریم‌ورک‌های قدرتمندی مانند Django و Flask را دارد که باعث محبوبیت بیش از اندازه اش در زمینه طراحی سایت شده است.

  • یادگیری ماشینی با python

الگوریتم‌های یادگیری ماشینی اهمیت زیادی دارند. برای مثال گوگل برای جستجو از این الگوریتم‌ها استفاده می‌کند و زبان پایتون در یادگیری ماشین بسیار خوب عمل می‌کند. به همین دلیل بسیاری از افرادی که در این حوزه‌ها فعالیت دارند از این زبان استفاده می‌کنند.

  • ساخت نرم‌افزار‌های موبایل

یکی از جالبترین کاربرد‌های python تولید اپلیکیشن‌های موبایل است. هرچند که اکثر افراد برای ساخت نرم‌افزار از زبان اندروید استفاده می‌کنند، اما پایتون یکی از گزینه‌های بسیار راحت و سریع برای این کار است. برای ساخت نرم افزار موبایلی می‌توانید از فریم ورک Kivy استفاده نمایید.

  • استفاده از python در داده‌کاوی

یکی از شاخه‌های بسیار مهم در علوم کامپیوتر داده کاوی است. تحلیل داده‌ها اطلاعات مفیدی در اختیار افراد و شرکت‌ها قرار می‌دهد. الگوریتم‌ها و روش‌های مختلفی برای داده کاوی وجود دارد، اما بهترین زبان برنامه‌نویسی برای داده کاوی و تحلیل داده، پایتون است. این زبان کتابخانه بسیار قدرتمند و کاربردی در این زمینه دارد.

  • ساخت بازی‌های رایانه‌ای

اگر چه برنامه‌ها و موتور‌های بازی‌سازی بسیار پیشرفته و قدرتمندی برای ساخت بازی‌های رایانه‌ای وجود دارد، اما زبان پایتون نیز در این زمینه بسیار قوی و کاربردی است. وجود کتابخانه‌های رایگان و قدرتمند در زبان python آن را تبدیل به گزینه‌ای مناسب در این زمینه کرده است.

Django Development 1 پایتون و کاربردهای آن

مزایای استفاده از زبان python

در پاسخ به سوال علت محبوبیت بیش از حد زبان پایتون، باید به مزایای آن اشاره کرد که عبارتند از:

  • دسترسی آسان و محبوبیت زیاد

python پشتیبانی بسیار قوی و منحصر به فردی دارد. این خصیصه باعث می‌شود که بتوانید مشکلات پیش آمده در مراحل یادگیری را برطرف کنید. این نرم‌افزار منبع باز و رایگان است.

  • یادگیری آسان

از آنجایی که این زبان برای برنامه‌نویسی از زبان انگلیسی استفاده می‌کند، یادگیری آن بسیار راحت است.

  • خوانایی عالی

کد‌های نوشته شده در این زبان به راحتی قابل خواندن هستند.

  • مقیاس‌پذیری

بدون هیچ نگرانی، به راحتی می‌توانید کار‌های سخت بازنویسی یا تطبیق کد با سایر پلتفرم ها با افزایش مقیاس و یا نوشتن برنامه را با زبان python شروع کنید.

معایب زبان پایتون

تا به اینجا صرفاً در مورد مزایای زبان python  صحبت کردیم، اما استفاده از این زبان معایبی نیز دارد که عبارتند از:

  • ضعف در پردازش موبایل

اگرچه این زبان در پردازش سرور و دسکتاپ سرعت بالایی دارد، اما در پردازش موبایل بسیار ضعیف عمل می‌کند. به همین دلیل کمتر برنامه‌ای در موبایل را می‌توان یافت که با این زبان نوشته شده باشد.

  • کاهش سرعت

از آنجایی که زبان پایتون به جای کامپایلر از مفسر استفاده می‌کند، کاهش سرعت دارد.

  • دشواری در استفاده از دیگر زبان‌ها

از آنجایی که دستورات و کد‌های برنامه نویسی در زبان پایتون بسیار ساده است، ممکن است برنامه‌نویسان حرفه‌ای و کاربلد در زبان python هنگام کار با زبان‌های دیگر دچار مشکل شده و نتوانند از آن‌ها درست استفاده کنند.

  • خطا‌های زمان اجرا

معمولاً کد‌های نوشته شده با این زبان نیاز به زمان تست زیادی دارند و ممکن است که در هنگام اجرای برنامه با خطا مواجه شوند.

nearlearn python training benefits پایتون و کاربردهای آن

فریم ورک‌های پایتون

معمولاً تمامی فریم ورک‌های زبان python از mvc الگوی طراحی برای طراحی سایت استفاده می‌کنند. بهترین فریم ورک‌ها زبان پایتون عبارتند از:

  • فریمورک جنگو
  • فریمورک فلسک
  • فریم ورک Cherrypy
  • فریمورک ناهمزمان AIOHTTP
  • فریم ورک Pyramid

سخن آخر در مورد زبان برنامه‌نویسی پایتون

یکی از مهمترین دغدغه افرادی تازه کار در برنامه‌نویسی انتخاب زبان برنامه‌نویسی مناسب است. همانطور که در این مطالب اشاره کردیم، زبان python یکی از زبان‌های برنامه‌نویسی بسیار کاربردی است که البته یادگیری آن نیز بسیار ساده است. اگر به تازگی می‌خواهید وارد دنیای برنامه‌نویسی شوید، از یادگیری این زبان غافل نشوید. چرا که انگیزه شما را برای ادامه کار و یادگیری زبان‌های بیشتر برنامه‌نویسی بالابرده و باعث دلزدگی و واماندگی در ادامه راه نمی‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 + 19 =

محبوبترین پست ها