جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

کدام آدرس صفحه برای سئو بهتر است؟ فارسی یا انگلیسی؟

اگر قصد راه اندازی یک وب سایت را دارید قطعا یکی از کارهایی که باید انجام دهید، انتخاب آدرس صفحه سایتتان است. انتخاب آدرس سایت مناسب یکی از چالش‌هایی که است که در ابتدای مسیر طراحی وب سایت برای مدیران کسب و کارها بوجود می‌آید. در این مقاله قصد داریم ضمن تعریف آدرس صفحه سایت، به برسی ویژگی‌های آن و نحوه‌ی انتخاب کردن آن بپردازیم. چند مورد از رایج ترین سوالاتی که وجود دارد این است که آدرس سایت باید چه چیزی باشد؟! استفاده از چه کارکترهایی در آدرس سایت مجاز است؟!! چگونه آدرسی را انتخاب کنیم که بر سئوی سایت نیز اثر مثبت بگذارد؟!

یکی دیگر از سوالات مهم و اصلی این است که آدرس صفحه سایت باید انگلیسی باشد و یا فارسی؟! استفاده از کدام یک از اینها برای کسب و کارها مفید است؟!

در این مقاله قرار نیست که به این سوال که کدام روش بهتر است پاسخ دهیم، بلکه ما مزایا و معایب آنها را برایتان توضیح میدهیم، سپس شما با توجه به توضیحات و نکاتی که در این مقاله میخوانید و نوع کسب و کارتان میتوانید تصمیم بگیرید که آدرس صفحه سایتتان را چه چیزی انتخاب کنید. نکات مهمی برای نحوه انتخاب آدرس سایت برایتان توضیح داده‌ایم بنابراین تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

کدام آدرس صفحه برای سئو بهتر است؟ فارسی یا انگلیسی؟

آدرس صفحه یا URL چیست؟

URL مخفف عبارت “Uniform Resource Locator” به معنی آدرس صفحه سایت در وب است. به قسمت بالای مرورگر خود نگاه کنید، در نوار مرورگر یک نمونه URL را مشاهده میکنید. اما URL دقیقا به چیزی گفته میشود؟!

URL یک آدرس منحصر به فرد است که شما را به یک منبع که بر روی سرور وجود دارد منتقل میکند. این منبع میتواند یک سند HTML (وب سایت) باشد. URL ها را میتوان از طریق وب سرور کنترل کرد. اغلب ایرادات و باگ‌هایی که برای URL ها رخ میدهد باعث بروز و پیدایش خطای مرورگر میشود. یکی از این خطاهای رایج، خطای 404 صفحه است.

Page address1 کدام آدرس صفحه برای سئو بهتر است؟ فارسی یا انگلیسی؟

شاید برای شما نیز این اتفاق افتاده باشد که با کلیک بر روی یک آدرس سایت به صفحه‌ای بدون محتوا منتقل شده باشید. تنها محتوایی که در این صفحه مشاهده کرده‌اید عنوان خطای 404 بوده‌ است. خطای 404 به این معنی است که این URL دیگر شما را با منبع اصلی هدایت نمیکند و در این آدرس محتوایی وجود ندارد. محتوای آن یا از بین رفته است و یا اینکه به یک منبع دیگر منتقل شده است.

یکی دیگر از موارد بسیار مهمی که URL ها در آنها تاثیر دارند، امنیت وب سایت و سئوی آن سایت است که در ادامه نیز نکات مهمی در زمینه‌ی سئو و تاثیر انتخاب یک آدرس مناسب بر آن را مورد برسی قرار میدهیم.

Page address2 کدام آدرس صفحه برای سئو بهتر است؟ فارسی یا انگلیسی؟

بخش های اصلی یک آدرس سایت

هر URL به طور کلی از 3 بخش اصلی تشکیل میشود که عبارت‌اند از:

  • شناسه‌ی پروتکل یا همان پروتکل انتقال
  • نام ماشینی که فایل روی آن قرار دارد
  • دایرکتوری و نام فایل

آیا نامک همان آدرس سایت است؟

یک تصور اشتباهی که برخی اوقات میتوان در بین افراد مشاهده کرد این است که تصور میکنند URL، لینک، نامک، پیوند یکتا و Slug همگی یک چیز هستند. به مثال زیر دقت کنید:

تصور کنید عبارت زیر نشانی یک وب سایت است.

https://www.example.com/page2/X-Y-Z-K

Slug یا همان نامک تنهای بخشی از این نشانی است. برای مثال در این نشانی به X-Y-Z-K نامک گفته میشود. اما تمام آن را URL مینامند.

Page address3 کدام آدرس صفحه برای سئو بهتر است؟ فارسی یا انگلیسی؟

ویژگی‌ های آدرس صفحه

برای اینکه آدرس سایتتان در سئوی صفحات تاثیر مثبت بگذارد باید ویژگی‌هایی داشته باشد. بهتر است در زمان انتخاب URL سایت خود موارد زیر را در نظر بگرید.

  • میتوانید در سایت آدرس سایت خود از عدد استفاده کنید.
  • میتوانید با استفاده از حروف انگلیسی و یا حروف فارسی آن را بنویسید.
  • همچنین میتوانید از خط تیره نیز استفاده کنید

هیچگاه از علامت‌هایی مانند: آندر لاین، نقطه، مد و # استفاده نکنید.

آدرس سایت باید فارسی باشد یا انگلیسی؟ کدام یک بهتر است؟

هر شخصی بنابر عقده‌ای که دارد یکی ا این دو را انتخاب میکند. برخی از افراد بر این بارو هستند که URL فارسی برای سئوی سایت مفیدتر است. برخی دیگر نیز بر این باور هستند که URL انگلیسی نزد گوگل اهمیت بیشتری دارد و در ایندکس کردن آن سرعت عمل بهتری دارد.

در این بخش میخواهیم با مطرح کردن مزایا و معایب هر کدام از اینها به شما در تصمیم گیری کمک کنیم.

Page address4 کدام آدرس صفحه برای سئو بهتر است؟ فارسی یا انگلیسی؟

آدرس سایت فارسی

طبق بیانیه گوگل در استفاده کردن از زبان‌های غیر از زبان انگلیسی برای ساخت URL هیچ مانعی وجود ندارد. البته این موضوع کاملا به نوع کسب و کار شما بستگی دارد. گفته شده که گوگل برای وب سایت‌هایی که با زبانی غیر انگلیسی URL سایت خود را میسازند، مشکلی برای کراول و ایندکس کردن آنها ندارد.

تنها موضوعی که مهم است این است که آدرس صفحات شما بهینه سازی شده باشند. درواقع اگر شما استاندارهای موتورهای جسنجو را رعایت کنید، این موضوع به فارسی آدرس صفحه خود را بسازید مشکلی برایتان بوجود نمیاورد.

ساخت URL با استفاده از روش فینگیلیش

هیچ محدودیتی برای استفاده کردن از این روش وجود ندارد اما توصیه ما به شما این است که این کار را انجام ندهید. الگوریتم‌های گوگل دیگر مانند گذشته نیستند، آنها هوشمندتر شده‌اند و متوجه میشوند که URL شما با محتوای سایتتان مطابقت ندارد و این موضوع را در رتبه بندی‌ها خود لحاظ میکنند.

بجای استفاده از این روش بهتر از زبان فارسی استفاده کنید و کلمه کلیدی سایتتان را در آن بکار ببرید. یا حتی میتوانید از زبان انگلیسی استفاده کنید و کلمه کلیدی مرتبط با محتوای سایتتان را در URL خود بکار ببرید. استفاده از هر دوی این روش‌ها بهتر از ساخت آدرس سایت با فینگلیش است.

Page address5 کدام آدرس صفحه برای سئو بهتر است؟ فارسی یا انگلیسی؟

آدرس سایت انگلیسی

به طور کلی دلایل زیادی وجود دارد که بهتر است شما از URL انگلیسی استفاده کنید. برای مثال استفاده از URL انگلیسی از نظر سئو بهتر است، آنالیز راحت تری دارد، کاربر پسندتر است و غیره.

در ادامه تمام مزایای ساخت URL سایت با این روش را برایتان توضیح میدهیم. اما این موضوع را به یاد داشته باشید که URL انگلیسی که برای سایتتان انتخاب میکنید باید حتما با محتوای سایت شما ارتباط داشته باشد. و اما 9 مزیت ساخت آدرس سایت انگلیسی:

لینک‌ های انگلیسی کوتاه تر از لینک های فارسی هستند

کوتاه بودن URL یکی ا عوامل بسیار مهم در سئوی سایت است. به همین دلیل استفاده از URL انگلیسی میتواند خیلی بهینه‌تر از URL فارسی باشد. شاید آدرسی فارسی شما کلمات کمتری داشته باشند اما از کارکترهای بیشتری تشکیل میشوند. به یاد داشته باشید که این مزیت‌ها دلیل بر عیب‌ها ساخت آدرس صفحه فارسی نیست!

Page address6 کدام آدرس صفحه برای سئو بهتر است؟ فارسی یا انگلیسی؟

لینک های انگلیسی سئوی بهتری دارند

سئو یک مبحث ساده اما بسیار گسترده است که موارد بسیار زیادی بر آن اثر میگذارند. یکی از این موارد آدرس صفحه سایت‌ها است. کوتاه بودن لینک شما میتواند اثرات مثبتی را بر روی سئوی سایت شما بگذارد. اما این تمام ماجرا نیست! تصور نکنید با انجام اینکار باید سئوی شما ارتقا پیدا کند، خیر!

این کار تنها مانند یک نمره مثبت برای سایت شما است. همچنین به یاد داشته باشید که تنها بر روی کوتاه بودن لینک سایت تمرکز نکنید، باید به مرتبط بودن آن نیز توجه داشته باشید. آدرس ساید باید نمایانگر محتوای درون آن باشد.

URL های انگلیسی کاربر پسند تر هستند

در برخی مواقع لینک‌های فارسی در نمایش دچار مشکل میشوند و به جای نمایش متن، اَشکال مختلف و نامفهومی را نشان میدهند که قابل درک برای کاربر نیست. اما در استفاده از URL انگلیسی چنین موضوعی وجود ندارد.

این موضوع برای کاربران بسیار اهمیت دارد تا با نگاه به لینک درج شده در نوار مرورگر بتوانند محتوای صفحه را تا حدی تشخیص دهند. از این رو استفاده از لینک های انگلیسی که کاربر پسندتر هستند یک حرکت هوشمندانه است.

Page address7 کدام آدرس صفحه برای سئو بهتر است؟ فارسی یا انگلیسی؟

تایپ کردن و به خاطر سپردن آنها راحت تر است

این موضوع کاملا بدیهی است که لینک‌های انگلیسی راحت‌تر در ذهن کاربران میماند و حتی تایپ کردن آنها نیز اسان‌تر است. گاههی اوقات لینک‌ها آنقدر خوش آهنگ و هوشمندانه انتخاب میشوند که کاربر با تصور محتوای آنها آدرس صفحه سایت را به خاطر میآورند.

URL های انگلیسی سریع تر ایندکس میشوند

موتورهای جستجو URL انگلیسی را بیشتر میپسندند به همین دلیل آنها را زودتر ایندکس میکنند. نه اینکه لینک‌های فارسی را ایندکس نکنند، خیر! این کاملا اشتباه است. اما ایندکس لینک انگلیسی زودتر از لینک‌های فارسی اتفاق می‌افتد.

آنالیز کردن لینک های انگلیسی راحت تر است

این موضوع کاملا واضح است که استفاده کردن از ابزارهای سئو و آنالیز برای URL های فارسی سخت‌تر است. این ابزارهای زبان فارسی را پشیبانی میکنند اما کاملا متوجه آن نمیشوند و همین موضوع باعث بروز برخی خطاها و اشتباهات در آمار و داده‌ها میشود.

Page address8 کدام آدرس صفحه برای سئو بهتر است؟ فارسی یا انگلیسی؟

URL انگلیسی رابط کاربری بهتری دارند

باز هم این مورد به کاربران مربوط میشود. درست که ما همه فارسی زبان هستیم اما تجربه نشان داده است که اکثر اوقات کاربران بین URL فارسی یا انگلیسی، لینک‌های انگلیسی را انتخاب میکنند.

اشتراک گذاری URL انگلیسی راحت تر است

گاهش اوقات هنگام اشتراک گذاری لینک‌ها فارسی کارکترهای آن به شکل‌ها عجیب و غریبی تبدیل میشوند که قابل خواندن نیستند و این موضوع در زمان به اشتراک گذاشت برای کاربران زیرا خوشایند نیست.

کپی کردن لینک های انگلیسی ساده است

این مورد هم دقیقا همانند مورد بالا رابط کاربری مناسبی برای کاربران ندارد و بهتر است که از URL انگلیسی استفاده شود.

Page address9 کدام آدرس صفحه برای سئو بهتر است؟ فارسی یا انگلیسی؟

بهینه سازی آدرس صفحه سایت

در این بخش مایلم تا چند نکته برای بهینه سازی لینک‌های سایتتان معرفی کنم. با رعایت همین چند مورد کوچک قطعا میتوانید URL مناسب و استاندارد داشته باشید.

اول از همه اگر وب سایت فروشگاهی دارید به خاطر داشته باشید که نباید هیچ گاه از پاراکترهای IDs محصولات خود برای آدرس سایت استفاده کنید. زمانی که در حال طراحی سایت هستید TITLE عمومی که برای برگه شما قرار داده میشود را برای آدرس اصلی سایتتان انتخاب نکنید و آن را حتما تغییر دهید. (مانند عنوان عمومی page1.html)

در آدرس‌ صفحه خود سعی کنید کلمات تکراری استفاده نکنید. (برای مثال = page-rate-page) در آدرس اصلی سایت اصلا نباید از پوشه‌های دنباله‌دار استفاده کنید. کلمه کلید را در آدرس سایت خود تا حد امکان قرار دهید. از علائم نقطه، اسلش، فاصله و غیره در آدرس سایتتان استفاده نکنید. با رعایت همین چند نکته چه از لینک فارسی استفاده کنید و یا چه از لینک انگلیسی استفاده کنید برای بهینه سازی آن میتواند کافی باشد.

نتیجه گیری

اینکه از لینک‌ها فارسی استفاده کنید و یا از لینک‌ها انگلیسی هیچ اهمیتی ندارد. همانطور که در این مقاله برایتان توضیح دادم تنها کافی استی تا لینک سایت شما بهینه شده باشد. لینک طولانی و خسته کننده‌ای برای سایتتان انتخاب نکنید. همچنین حتما از کلمات و کارکترهایی در آدرس صفحه سایتتان استفاده کنید که نشان دهنده کسب و کار و محتوای سایت شما باشد.

بهترین راه این است که از دید یک کاربر به این موضوع نگاه کنید. تجربه کاربری کاربران در هر زمینه‌ای حتی انتخاب آدرس سایت شما نیز اهمیت و اولویت بالایی دارد. امیدوارم که از این مطلب نیز لذت برده باشید. اگر نکته دیگری برای بهینه سازی آدرس سایت میدانید خوشحال میشویم که آن را در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده − 2 =

محبوبترین پست ها