جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

فیچر اسنیپت چیست و ۴ مدل مختلف آن

درباره قابلیت جدید گوگل فیچر اسنیپت (Featured Snippet) چیزی میدونید؟ در ادامه با ما همراه باشید تا نکاتی را یاد بگیرد. با این نکات میتوانید به راحتی سئو سایت خودتان را بهبود بدهید.

گوگل سعی دارد هر روزه امکانات تازه ای ارایه دهد و الگوریتم های خود را بروزرسانی بکند. به طوری که جستجو کاربران هوشمندانه تر و سریع تر انجام شود.

از جدید ترین قابلیت های گوگل میتوان به فیچر اسنیپت اشاره کرد. در ادامه به بررسی آن میپردازیم. همچنین یاد میگیریم چگونه از این قابلیت به بهترین شکل استفاده بکنیم و نرخ کلیک و ترافیم سایت خود را افزایش دهیم.

فیچر اسنیپت (Featured Snippet) چیست؟

قصد داریم به زبان کاملا ساده این مفهوم را بررسی کنیم. البته قبل از شروع لازم است بدانید این قابلیت هنوز به طور کامل در زبان فارسی قابل دسترس نیست. پس برای مشاهده اینکه فیچر اسنپیت دقیقا چیست همین الان این عبارت رو سرچ کنید.

عبارت “?How to enable the Snapit feature” به معنی چگونه فیچر اسنیپت رو فعال کنیم؟

با این تصویر روبه رو میشوید:

فیچر اسنیپت به شما در جستجوی هوشمندانه کمک زیادی میکند.
فیچر اسنیپت به شما در جستجوی هوشمندانه کمک زیادی میکند.

همانطور که میبینید قبل از اینکه هر سایتی را باز کنید به صورت خلاصه و مرتب تمام مراحل را میتوانید ببینید. این همان قطعه اسنیپت گوگل است که جواب سوالتان را بدون این که وارد بخشی از وب سایت ها شوید، در اختیار شما می گذارد.

در رابطه با جستجوهایی که به فارسی انجام می شود، معمولا نتایج از ویکی پدیا به شکل فیچر اسنیپت به شما نشان داده می شود.

مثلا اگر عبارت «سرمربی تیم استقلال» را جستجو کنید، می بینید یک باکس مشابه جستجوی قبلی به شما نشان داده می شود که نام سرمربی در آن مشخص است.

فیچر اسنیپت کار کاربران را در سوال هایی با جواب کوتاه آسان کرده است.
فیچر اسنیپت کار کاربران را در سوال هایی با جواب کوتاه آسان کرده است.

رتبه صفر گوگل

بودن در صفحه اول و از آن جلوتر رتبه یک گوگل هدف بسیاری صاحبان وب سایت ها می باشد. به طوری که مهم ترین سوالی که کارشناسان سئو از خودشان میپرسند این است که چطور باید به صفحه اول یا رتبه اول صفحه نتایج برسیم.

ولی سوالی که کمتر کسی از خودش میپرسد این است که چکار کنیم که به رتبه صفر یا Zero Position برسیم؟

برای افرادی که تا به حال رتبه صفر گوگل را نشنیده اند و درباره آن اطلاعاتی ندارند این قسمت مهم است.

برای اینکه این نقطه تاریک سئو را برای شما روشن کنیم اول باید به شما بگوییم که اصلاً رتبه صفر چیست، حضور در آن چه مزایایی دارد و چطور میتوانیم با تکنیک های مختلف به آن برسیم.

قبل از جایگاه نخست گوگل، جایگاه زیرو (Zero) یا صفر قرار دارد که مختص باکس های اسنیپت است. فیچر اسنیپت از موارد جایگاه صفر است. یعنی بالاتر از هر نتیجه ای در صفحه اول گوگل.

زمانی که محتوای وب سایت شما در این بخش قرار بگیرد، قطعا فرصت های بیشتری برای دریافت ترافیک دارید.

چرا فیچر اسنیپت در دنیای سئو روز به روز مهم تر میشود؟

جواب این سوال را بالاتر به طور ساده ای گفتیم. یعنی افزایش بازدید و نرخ کلیک و در نتیجه بهبود سئو.

طبق تجزیه و تحلیل متخصصان سئو، 8 درصد کل کلیک های گوگل، مربوط به فیچر اسنیپت است که اصلا درصد کمی نیست.

از طرف دیگر حواستان باشد که جواب تمام سوالات مخاطبان یک کلمه ای نیست که نیازی نباشد وارد سایت ها نشوند.

مثلا اگر عبارت « The tallest rivers in the world » را جستجو کنید، یک لیست نیمه کاره به صورت اسنیپت به شما نشان داده می شود که برای دیدن تمام بلند ترین رودخانه های جهان، باید وارد سایت شوید.

وجود فیچر اسنیپت به افزایش نرخ کلیک سایت شما تاثیر چشمگیری دارد.
وجود فیچر اسنیپت به افزایش نرخ کلیک سایت شما تاثیر چشمگیری دارد.

با وجود باکس بزرگی که این نتیجه در SERP دارد، کمتر کسی به سراغ وب سایت های دیگر می رود.

در نتیجه ترافیک ورودی بسیاری از طریق فیچر اسنیپت به دست خواهید آورد. طبق نتیجه یک تحقیق با وجود فیچر اسنیپت ها نرخ کلیک نتیجه اول نصف شده است.

در ضمن زمانی که محتوای شما در این بخش قرار بگیرد، میزان جستجوهای بدون کلیک سایت هم بیشتر می شود و این موضوع روی سئو و رتبه بندی سایت تاثیر مثبت دارد.

انواع مختلف نمایش فیچر اسنیپت

بستگی به جستجو و سوال کاربر انواع مختلفی فیچر اسنیپت وجود داره. میتوان این انواع مختلف را در ۴ گروه طبقه بندی کرد. در ادامه به بررسی این ۴ مدل میپردازیم.

۱. باکس پراگراف

یکی از رایج ترین انواع فیچر اسنیپت همین باکس است. این فیچر اسنیپت به باکس تعاریف، معانی و مفاهیم هم معروف است.

این پاراگراف ها معمولا بین 40 تا 60 کلمه هستند و زمانی فعالی میشوند که کاربر در پرسش خود از از کلمات پرسشی Wh زبان انگلیسی (مثل what-when-how-who-why و غیره) استفاده کند.

متاورس چیست و چگونه کار میکند.. نمونه فیچر اسنیپت پاراگرافی
متاورس چیست و چگونه کار میکند.. نمونه فیچر اسنیپت پاراگرافی

۲. باکس لیست های ترتیبی

یکی دیگر از مدل های رایج باکس های اسنیپتی، به شکل لیست هستند که معمولاً به صورت بولت یا شماره گذاری نشان داده میشود.

این فیچر اسنیپت زمانی فعال میشود که کاربر در جستجوی خود در مورد مرحله رسیدن به چیزی سوال کرده باشد.

مراحل ساخت فیچر اسنیپت/ نمونه اسنیپت لیست های ترتیبی
مراحل ساخت فیچر اسنیپت/ نمونه اسنیپت لیست های ترتیبی

۳. گراف دانش گوگل

گوگل پاسخ سوالات کاربران را از منابع مختلف در باکسی مخصوص به نام گراف دانش جمع آوری میکند و به صورت جامع و مفید نشان میدهد. این گراف دانش در بعضی موارد در زبان فارسی هم نشان داده میشود.

knowledge graph results min 1 فیچر اسنیپت چیست و ۴ مدل مختلف آن

۴. باکس جواب های کوتاه

یکی از خوبی هایی که گوگل دارد این است که اگر سوال کوتاهی از آن بپرسید که پاسخش چند کلمه باشد، این موتور جستجوی هوشمند هم جواب را به کوتاه ترین شکل ممکن میدهد.

مثال این فیچر اسنیپت همان سوال سرمربی تیم استقلال است. حتی پرسش درباره سن افراد مشهور نیز در این نوع جای میگیرد.

نمونه فیچر اسنیپت جواب های کوتاه
نمونه فیچر اسنیپت جواب های کوتاه

چگونه محتوایی را برای فیچر اسنیپت گوگل بهینه کنیم؟!

در حال حاضر این قابلیت برای وب سایت های فارسی زبان فراهم نیست و اگر نتیجه جستجوی فارسی شما در قالب قطعه اسنیپت نشان داده می شود، به دلیل وجود اطلاعات به زبان انگلیسی در پایگاه داده هاست.

مثلا زمانی که سن یک بازیگر ایرانی یا فیلم های یک کارگردان ایرانی را جستجو می کنیم، به دلیل وجود این اطلاعات در پایگاه انگلیسی ویکی پدیا، نتایج به شکل اسنیپت نشان داده می شود.

با این حال با توجه به برنامه های سریع گوگل در رابطه با به کارگیری هوش مصنوعی برای رمزگشایی از زبان های مختلف، دیر یا زود این قابلیت به وب فارسی هم اضافه می شود. پس برای این که برگ برنده را در جیب خودتان داشته باشید، از همین امروز شروع کنید.

اول این که ببینید کدام نتایج به شکل اسنیپت ظاهر می شوند. می توانید مدل های انگلیسی زبان را جستجو کنید. این کار فرصت های بالقوه برای قرارگیری در فیچر اسنیپت (Featured Snippet) را به شما نشان می دهد.

بعد از آن 4 نوع اسنیپت رایجی که معرفی کردیم را بررسی کنید. اسنیپت جایی است که گوگل می خواهد جواب کاربر را به شکل کوتاه، مختصر و مفید نشان دهد. در نتیجه استفاده از 4 الگوی رایج نتایج اسنیپت، شانس شما را برای کوچ به رتبه صفر گوگل را بیشتر می کند.

استفاده از عناوین سوالی که به تعریف یک مفهوم می پردازند، می تواند احتمال نمایش سایت در اسنیپت را بیشتر کند. در نهایت این که باید جستجوی دقیقی برای کلمات کلیدی انجام دهید و با الگوی جستجوی کاربران حوزه کاری خود آشنا شوید تا محتوای شما جوابی باشد که گوگل آن را انتخاب می کند.

 

سخن آخر:

فراموش نکنید در دنیا رقابتی شدیدی قرار دارید. پس از هیچ فرصتی برای رسیدن به موفقیت نگذرید.

مجموعه آریان وب در تلاش است تا با پیشنهاد بهترین و مقرون به صرفه ترین قالب و شیوه را برای توسعه کسب و کار اینترنتی شما از جنبه نرم افزاری و سخت افزاری نقشه راه مطلوبی برای بیزینس خود در دنیای وب فارسی داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار + بیست =

محبوبترین پست ها